Marcus

    Hej! Jag har precis börjat på ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan i ämnena engelska och historia. Nu är det så att jag enbart har grundläggande behörighet från gymnasiet, men jag undrar om jag, efter att ha läst två terminer engelska, får någon slags akademisk behörighet som gör att jag kan byta ut historieämnet mot samhällskunskap även fast jag saknar matte 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,
    om det krävs matte 2, så råder jag dig läsa in matte 2 (matematik 2a borde räcka - men fråga studievägledare på din utbildning om det). Om du läser på komvux kan du läsa matematik 2 under en termin på kvällstid eller på distans; på 20 veckor läser man matte 2 på 25% av studietakt.
    Ett annat alternativ är att du skaffar dig kunskaper genom självstudier och försöker hitta möjlighet att göra en prövning. Repetition och självstudier kan man bedriva ex. med hjälp av www.matteboken.se

    Jag tror inte du kan ersätta matematik 2 betyg med studier på högskolenivå i andra ämnen, än matematik. Olika ämnen kan inte ersätta varandra.
    Men fråga studievägledare på din utbildning; fråga om det går att gå igenom någon sort undantag. Det är ju lärarbrist, så kanske finns det lösningar för att underlätta för dem som vill bli lärare.
    Vänligen
    ANNA