Tyrone
    Hej!

    Jag går i 1an och har pluggat Naturvetenskapsprogrammet i ett halvtermin och några veckor. Jag har nu ångrat mig och känner att jag verkligen inte vill gå kvar i natur, jag vill byta till ekonomi.

    Min fråga är kan jag byta till ekonomi om det skulle finnas plats, fast att det har gått en halv termin.

    Tack.
    • : är i samma sits väntande på svar. lets pray bro
    • Milla : Det är Rektor på det programmet dit man vill byta - som fattar beslut i den frågan. Ring eller maila till rektorn, för att det är hen, som är rätt person att fråga om just det. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tyrone!

    Det är rektor på det programmet dit du vill byta som tar beslut, då det inte är en rättighet att byta program.

    Det som är din rättighet är att söka om - och konkurrera om plats på ett nytt program, upprepa det som du har gjort under åk9 - ansökningsprocess till gymnasiet.

    Fråga på alla de skolor som du kan tänka dig kunna pendla  till - om du kan byta till Ekonomiprogrammet. Flera olika skolor = flera chanser.

    Det är oftast just Rektor som svarar på den frågan, men på vissa skolor har de utsett en "bytesansvarig" som kan vara SYV eller lärare, som håller koll på platserna + vet skolans policy om när det blir för sent att byta.

    Det händer ibland att elever får byta när som helst på året. Oftast kan man byta efter åk1 - innan åk2, på sommaren. Men det är, som sagt, en fråga till rektor på den skolan eller de skolorna som du vill byta till.

    Vi på Fråga SYV önskar dig lycka till!

    Här du fler frågor, är du välkommen att höra av dig igen!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare