Astrid
    Hej!
    Jag har för ett tag sedan pratat med er om att byta program osv. Då jag inte riktigt kände mig hemma i min klass ville jag väldigt gärna byta men nu har jag fått en ny klasskompis och det har blivit mycket bättre.

    Jag går IB och ska snart välja ämnen inför nästa år och tvivlar en aning på ämnena och nivån och funderar på att byta till RL eller HT då de lockar mig. Jag vet att det är en stor skillnad på dessa program jämfört med IB men jag har gjort + och - listor men vet ej om det hjälper. Det finns många saker som lockar till att byta men å andra sidan behöver jag inte fortsätta att studera efter IB! Jag skulle behöva lite råd, finns det saker som är bra att tänka på? Hur ska jag tänka? Jag vet att jag har tills i sommar att bestämma mig men jag tycker att det är bra att börja i tid!

    Tack i förhand!
    Hälsningar
    Astrid

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid!

    Du gör väl Ansökan till åk1? Annars kan du inte räkna med att få plats. Du måste göra ansökan via gymnasieantagningen ...;)

    ang. Byta eller ej? Mina råd är att du bokar prova-på-dagar både på RL och på HT nu, under våren ... Går också på öppet hus på båda de programmen och helst på flera gymnasieskolor!

    Under sommaren skulle det vara kanonbra om du kunde sommarjobba på mat-serveringen eller på ett hotell och helst så mycket som möjligt på flera olika arbetsplatser. Då får du prova-på, känna på riktigt hur det är att jobba i de branscherna ... Då har du sen mycket mer "på fötterna" inför beslutet om att byta program eller inte ...;)

    bästa hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare