Sandra
    Hej!

    Jag studerar just nu första terminen på Ämneslärarprogrammet men har funderingar på att byta till Studie- och yrkesvägledare.
    Min fråga är ang konkurrens samt lönen. Ur den synvinkeln, vilket yrke är "bäst" ?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    SYV-programmet är kortare (3 år) jämfört med ämneslärarprogrammen (4,5 - 5,5 år). Om man snabbare börjar jobba och få lön, är det lönsamt.
    Lönenivåer är "jämförbara" dvs man kan få samma lön som lärare och som SYV... och både lärare och SYV-ar kan göra karriär inom "skola" - ex. bli rektorer.

    Du undrar också ang. "konkurrens"... du kommer att söka jobb tidigast om 3 år... och man kan inte vara säker på hur situationen på arbetsmarknaden kommer att se ut då... Förhoppningsvis kommer både lärare och studie- och yrkesvägledare hitta jobb; mycket beror på Ämneskombinationer och på hur flexibel man är som arbetssökande, ex. om man kan flytta för att ta jobb i en annan stad, t.ex...

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag vill föreslå att du söker till SYV-programmet utan att hoppa av ditt program. Om du kommer in på SYV-programmet, kan du då bestämma om du byter eller stannar på din nuvarande utbildning. Du förlorar inget på att Söka till SYV-programmet, därför att även om du kommer in på SYV-programmet, kan du ändå stanna kvar på ditt nuvarande program och tacka Nej till en ny studieplats.

    Vänligen
    ANNA

    • : Ahh okej, bra tack för tipset! jag har börjat fundera på om det är lönsamt att studera 5 år och få så "lite" lön..
    • Anna : Förhoppningsvis kommer satstningar på Läraryrket till stånd och löner blir högre! Redan nu tjänar "förste lärarna" flera tusen mer än andra lärare.
    • : Vad är det för skillnad på att vara förstelärare i ett ämne? har inte förstått det riktigt.
    • Anna : Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/forstelarare - kort svar: det är en sort "huvudlärare" i ett av ämnena.
    Läs alla kommentarer