Emma
    Hej!

    Jag har precis börjat gymnasiet på Ekonomi-programmet!

    Jag var otroligt osäker på mitt gymnasieval och jag ändrade mig hela tiden. Valet kändes så otroligt viktigt och jag mådde dåligt över hur det skulle kännas. Jag hade massor av förväntningar på min klass och program och egentligen hela grejen med gymnasiet.
    Jag har velat bli allt möjligt men det som jag alltid kommit tillbaka till är Jurist.
    Så därför valde jag tillslut Ekonomi med tanken att gå inriktning juridik.

    Men nu när jag väl börjat så känns det inte riktigt rätt. Skolan känns bra och min klass känns helt okej men jag känner ingen och har inte riktigt klickat med någon. Och själva programmet och "kulturen" där känns fel. Det känns liksom inte riktigt jag. Ämnena jag ska läsa känns inte heller rätt. Liksom jag känner mig inte lika intresserad av företagsekonomi t.ex som jag hade trott och det känns som att jag är ensam om att känna så där. Alla andra verkar vara inställda på att bli ekonomer och tycker det ska bli superkul med företagsekonomi och entreprenörskap osv.

    Så det jag tänker på är om jag borde byta till samhälle som kanske egentligen känns "mer jag". Det känns som att folk är lite mer lika mig där och programmet känns mer säkert. Jag älskar politik, religion, psykologi och historia. Och mina favoritämnen i grundskolan var relgion och samhällskunskap. Men jag är också intresserad av just juridik- delen.
    Men de andra kurserna jag läser på ekonomi känns inte riktigt naturligt för mig.
    Jag är liksom mer analytisk och gillar att skriva uppsatser än att försöka sälja saker t.ex.

    Men frågan är då om det är värt att byta till samhälle? Jag får ju samma behörighet om jag går Ekonomi som på samhälle?
    Borde jag bara stanna även om det känns fel? Är det värt att byta och försöka komma in som ny i ännu en ny klass?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma! Frågan är om du Kan byta nu? Finns det tom (ledig) plats på SA?

    ...om det inte finns ledig plats på SA på någon skola inom pendlingsavstånd för dig, då är inte att byta nu ett realistiskt alternativ -så mitt råd blir att du tar reda på om du Kan byta och om det är möjligt, återkom gärna, så kan vi resonera kring det.

    För övrigt, så är EK och SA rätt lika, många kurser är exakt samma. Under första året är ekonomi-delen på EK rätt liten och de resterande kurserna är desamma som på Samhäll ...;)