My
    Hej!
    Jag går just nu första ring på gymnasiet, El och Energi. Valde detta då skolan hade ändrat väldigt mycket i programmet så att man kunde gå profilen "webb". Jag älskar att hålla på med webb och att programmera. Dock känner jag nu att de andra kurserna är extremt ointressanta, jag bryr mig inte ett dugg om exempelvis hur en dator funkar eller hur ett nätverk fungerar. Dessutom har klasskompisarna inte direkt varit av min typ. Började därför kolla på Estet Media där en skola hade profil Grafisk Kommunikation. Det fanns mycket mer estetiskt och digitalt vilket jag gillade då jag saknar den kreativa biten där jag går nu, dock försvann programmeringen helt. Sen har vi grejen med att det är högskoleförberedande, jag är osäker på om jag någonsinn kommer orka plugga vidare. Och utan programmerings kurserna så kan jag ändå inte läsa det mest inom webb på högskola, skolan har inte de kurserna som I-val iheller. Kanske läsa upp på komvux?

    Står nu inför ett extremt jobbigt val. EE med programmering, jobbiga kurser och inte de bästa kamraterna - eller Estet utan programmering, det blir mer digitalt och estetiskt och möjligen bättre klass. Har funderat i fyra/fem månader nu, pratat med familj och vänner men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra. Stanna eller byta?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej My,
    jag förstår att det är ett jobbigt val som du ställs inför. "Man vet vad man har, men man vet inte vad man får". Och så kommer du också att gå om ett år på gymnasiet - om du kommer in på Estet, media. Missa inte sista dagen i omvalsperioden! >>Ansökningstider till gymnasiet i olika län kan du se här

    Det är först när du får plats dvs blir antagen till ES, medier - som du har ett "verkligt val". Idag har du ingen plats på ett annat program; och det är därför för tidigt att bestämma sig.

    Mitt förslag är därför att du gör ansökan till åk1 på ES, medier och att du även samtidigt frågar rektorer på de skolor som erbjuder ES, medier om det ev skulle vara möjligt att efter åk1 byta sig in i åk2 (vilket jag tror blir svårt men det är inte förbjudet att fråga).

    Och om du får plats på ES, då blir du ställt inför ett val: att stanna på din nuvarande utbildning, eller tacka Ja till en ny plats.

    Och i fall du inte får plats på en ny utbildning, då har du ju bara din nuvarande plats... :(

    Under alla förutsättningar råder jag dig att försöka klara av de kurser du läser nu - på det bästa möjliga sättet.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte