Sara
    Hejsan! Jag går tredje året på naturvetenskapsprogrammet och jag går engelska 7 för att få full merit (2.5) men väljer jag att gå moderna språk i Arabiska 5 kan jag bara få 2.0 i merit. Min fråga är ger ett halvt merit poäng mer än vad ett A i arabiska ger mig eller är det nästan samma sak? för jag tror jag kommer få ett D eller C på engelska 7 och är ganska säker på att jag kommer få ett A på arabiska. Vilket är då bättre för mig att välja? Tack i förhand.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    Arabiska 3 och 4 (godkända betyg i dem) ger full merit inom Moderna språk. Du kan därför inte få någon merit för Arabiska 5. Hur tänker du kring det? Varför tror du att du får merit för arabiska 5?

    Är det så att moderna språk 3 krävs för Särskild behörighet till just din högskoleutbildning? Om inte, då får du inga meritpoäng för arabiska 5, för att du år max i merit inom Moderna språk - för steg 3 och 4.

    Reglerna kring meritpoäng finns här>>>

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Förlåt, jag har inte förstått det riktigt... men nu tror jag att jag förstår.

    Vi tar exempel:

    säg att du får B-betyg i alla kuser på gymnaiset.

    E i gymnasiearbete räknas inte i... men i andra kurser får du B betyg. Men i Arabiska 5 får du A betyg och i eng7 skulle du få E.

    Då räknar vi på de 2 olika varianterna:

    B betyg i alla kurser ger 17.5 i jämförelsetal. Om du får A i arabiska men bara 2.0 i merit, får du jämförelsetal på 17.6 + 2.0 i merit, vilket ger meritvärde på 19.6

    och

    om du fortsätter läsa eng7. E betyg i eng 7 sänker jämförelsetal från 17.5 till 17.2, men du får 2,5 i merit - då blir det meritvärde på 19.7 (detta med bara E i eng7).

    Skulle du få D i eng7, får du meritvärde på 19.8 och skulle du få C i eng7, får du meritväre på 19.9.

    ***

    Vi kan också räkna på alla C betyg, om du har alla C betyg i alla kurser. Jämförelsetal blir 15.0. A-betyg i arabiska 5 ger dig jämförelsetal på 15.2 i stället och med 2.0 i merit får du meritvärde på 17.2

    Och om du fortsätter i eng7 och får E betyg: 15.0 i jämförelsetall sänks till 14.8 men du får då 2,5 i merit. Vilket ger meritvärde på 17.3. Skulle du få högre än E i eng, får du ännu högre meritvärde. Med A i eng skulle du i så fall få meritvärde på 17.7.

    ***

    Som du ser ger godkänt /bara E betyg/ i eng7 lite större "utdelning", än A i arabiska 5.

    Jag tror du förstår att det är bra att kunna mer engelska, men du kanske tänker på all den tid och energi som du måste lägga ner på eng7 och du kanske kan få lite högre betyg i några andra kurser om du lägger tid på dem i stället?

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hejsan! Jag är medveten om att arabisk 5 inte ger merit därför jag bara kommer få 2.0 i merit om jag väljer att läsa det istället för engelska 7 för just nu läser jag eng7 och har då 2.5 i merit, men jag tänkte är de bättre att gå eng 7 och få ett lågt betyg i det men samtidigt få full merit eller att gå arabiska 5 och få A i det men gå ut med bara 2.0 i merit? Jag tänkte att ett A och 0.5 i merit är ändå ganska lika eller? För jag vill byta till arabiska 5 i och med att eng 7 är för jobbig och tuff.
    • Mikael : Det är stor skillnad! jag skriver nu ett utökat svar till dig.
    • : Tack så mycket uppskattas!