lina
    Hej jag har precis slutat 1:an på estet-musik och jag har tnkt fram och tillbaka på att byta till samhälle eventuellt ekonomi men vet inte riktigt hur det skulle funka eller om det ens skulle funka?
    Vill ju helst inte gå om hela 1:an med 01:orna.
    Tänkte om någon vet om det går att gra det har läst block nu så har ju läst klart vissa kurser och sådär.
    tacksam för svar / Lina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    att byta program efter åk1 - innan åk2 är inte omöjligt, men kan bli svårt.
    För det första, så måste plats (ledig plats) finnas på den utbildningen dit du vill komma in i åk2. Och situationen med "lediga platser" kan ändras från en dag till nästa... rektor tar in en elev, så upptas en ledig plats eller tvärtom - någon kan bestämma sig för att sluta, du uppstår en ledig plats. T.ex om du nu kommer att lämna din plats på din nuvarande utbildning, då kommer det att uppstå en ledig plats på din utbildningen; men inte innan du slutar på skolan. Idag finns det ingen ledig plats och imorgon kan det finnas ... eller tvärtom.
    Det är i första hand Rektor på den skolan dit du vill komma in /eller Programrektor om det är en stor skola med flera rektorer/ som kan bäst svara på frågan om de (just nu) har eller inte har en ledig plats.

    Men även om en ledig plats finns, behöver inte rektor ta in någon elev på ngt. annat sätt än genom Antagningskansliet och konkurrensen på grundskolebetyg - in i åk1.

    Det brukar gå till - annars - så här: du kontaktar alla de gymnasiala utbildningar dit du vill byta och frågar om de har någon ledig plats i åk2 till hösten. De som svarar att de har en ledig plats, vill nästan alltid se Närvarorapport och dina betyg från åk1. Möte med eleven, vårdnadshavare, SYV ocn/eller rektor bokas. Sedan bestämmer rektor om hen kan ta in eleven eller inte.

    Ett annat sätt är att söka till åk1 - via Gymnasieantagningen - och om du kommer in, kan du uppvisa dina redan godkända betyg från åk1 och fråga om det skulle vara möjligt att "flytta dig upp" till åk2. Det kan gå... om du har många godkända betyg; om programmen inte är allt för olika + om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program.
    Inget kan garanteras, men du kan försöka "köra" på de två "spåren", som jag nämner ovan: dvs försöka byta (komma in i åk2) och samtidigt söka till åk1 med förhoppningen om att kunna bli "uppflyttad" efter det att du blir Antagen.

    Bästa hälsningar

    ANNA