Matilda
    Jag går nu andra året på handelsprogrammet med inriktning Advanced Commerce, vilket jag inte trivs med alls. Jag vill byta till Samhälle (på samma skola) och undrar om det går rent praktiskt? Om jag ligger efter för mycket i kurserna eller om jag kan jobba ikapp dem utanför skoltid och sen tenta av. Jag är nämligen villig att göra det då jag verkligen inte alls trivs på handelsprogrammet och vill ha en bredare linje.

    Jag har kollat upp och ser att Sam har bl.a. Matte 2b, som ett av de gymnasiegemensamma ämnena och på handelsprogrammet läser man matte 2a, alltså inte b. Men de andra ämnena verkar stämma in så det är nog bara samhälle jag ska läsa ikapp samt de individuella valen.

    Skulle behöva all hjälp för tankarna har rullat förbi alternativet att hoppa av gymnasiet så jag varje dag går till skolan med en klump magen och motivationen är nere mot noll just nu vilket har gjort att mina betyg inte är lika bra som dem kunnat vara...
    • Mikael : Du får gärna höra av dig, berätta hur det går.
    • : Jag pratade med SYV på min skola och tyvärr gick det inte att byta då vi endast har en samhällsklass på skolan. Annars hade det gått att fixa men tyvärr fanns det inte tillräckligt med resurser för att jag skulle kunna komma ikapp. Jag kommer gå kvar på handel och göra det bästa av tiden :)
    • Anna : Tråkigt att det inte gick att göra som du önskade, men att du ska göra det bästa av tiden låter jättebra! Lycka till med dina studier! Hör av dig senare och berätta hur det går! Om någon ny fråga dyker upp, är du välkommen att höra av dig igen! Lycka till!!!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda !

    Det är jättetråkig att du inte alls trivs.

    Det är rektor på samhällsprogrammet som "sitter på" ett svar men jag tror tyvärr att chansen att byta är liten: för det första, måste ledig plats finnas på SA men även om plats finns, är skillnaden på programmen för stor. Du och jag behöver inte jämföra programmen för att det tjänar inget till för att om rektor säger Nej, så är det inte möjligt att byta.

    Det handlar inte bara om kurser, men även om klassdynamiken, och vad eleverna har fått för "inskolning", introduktion av lärarna,

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Jag undrar vad du vill göra efter gymnasiet. Det kanske är möjligt att även på ditt program, HA, bli behörig. Annars så kan du komplettera på komvux efter gymnasiet.

    Ang. byte så är det Rektor på Samhällsvetenskapsprogrammet som bestämmer! Fråga honom/henne och vi på Fråga SYV håller tummarna för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Kika gärna på Gymnasiekompetensyrken>>> där du kan se många exempel på vilka jobb som man kan få direkt efter gymnasiet även om man inte kan skaffat sig ngt. yrke.

    Jag vet inte om du känner Yrkeshögskola - här>>>> kan du se utbudet på vad som finns att läsa inom Yrkeshögskola.

    Eftersom du vill byta, bör du givetvis fråga rektor om det går. Personligen tror inte jag det går, men det är rektors beslut.

    Jag kan bara berätta för dig vad dina rättigheter är och förklara vad som brukar gå att göra och vad som inte brukar gå så bra... men det är rektors beslut, som sagt.

    Din rättighet är att söka om till åk1 - t o m det året du fyller 19 år. Det är inte för sent att gå om 3 år på Samhällsvetenskapsprogrammet. Ja, du blir 2 år äldre än nästan hela din klass, fast det i varje klass finns några elever som är äldre... men det finns många fördelar: du kommer att läsa om några kurser och kan i så fall få högre betyg. Du vet vad du vill och blir mognare än dina klasskamrater, med mer livserfarenhet. Du förlorar inget på att söka om till åk1. Det påverkar inte dina nuvarande studier.

    Om du får erbjudande om plats i åk1 på SA från hösten 2017, kan du då bestämma om du tar den platsen, eller om du tackar Nej och stannar på din nuvarande utbildning.

    Bästa hälsningar och LYCKA TILL!

    ANNA

    • : Jag har valt inrikting AC vilket gör att jag får högskolebehörighet så det är inte det som är anledning till att jag vill byta. Utan har känt att jag valt helt fel linje då jag inte vill jobba inom handel alls och har aldrig velat göra. Var inte tillräckligt påläst när jag gjort mitt gymnasieval har jag insett...
    • Anna : Du behöver inte nödvändigtvis arbeta inom handel efter HA-programmet på gymnasiet. Det finns många andra möjligheter - att läsa på högskola, på yrkeshögskola och jobba inom annat än handel. Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.