Maja
    Min dotter känner att hon valde fel, matten är för svår och för mycket. Egentligen är hon bäst på språk och estetiska ämnen. Skolan, Fogelströms gymnasium, har ingen studievägledare. Kan hon använda något betyg efter detta år eller måste hon börja om? Hon vill byta till ett estetiskt program eller humanistiskt eller sam/beteende.
    Hur gör vi? Hur hittar vi en skola som har plats? Vi bor på Södermalm i Stockholm.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jag råder göra två saker samtidigt: söka till år ett via gymnasieintagningen och leta efter möjlighet att byta in i år två, när betygen blir satta för år ett.

    Till år ett, genom gyantagningen, söker hon med sina grundskolebetyg / som antagen till år ett kan hon sedan bli uppflyttad till år två om hon på skolan visar godkända betyg från åk1 från sin nuvarande skola.

    Hitta var ledig plats finns är inte alltid så lätt; situationen med lediga platser kan också ändras från en dag till nästa. Innan betygen för år ett är satta, kan inte rektor på den mottagande skola säga annat än att råda höra av sig när betygen är satta och då ser rektorn om det då finns någon ledig plats i år två.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack, men hur är det med betygen från natur/natur efter första året, kan man tillgodogöra sig dem på ett annat program och i så fall vilka? T ex matte, eng, sv, franska? Är de jämförbara med vad man läser på sam, estetiskt el humanistiskt program? För annars kan man väl inte bli uppflyttad till åk 2?
    • Milla : Matte är svårare på NA, men det är ok att ta in matte 1c betyg i examensbevis på ett annat program. Andra kurser som har samma namn, har också samma innehåll, det är samma kurser - svenska 1 är samma kurs som läses på samtliga nationella svenska gymnasieprogram och likaså engelska 5 och idrott och hälsa 1. Det blir rektors beslut och ansvar : om en skola tar in eleven på annat sätt än in i åk1 via gymnasieantagningen, har rektor gjort bedömning att eleven har en rimlig chans att uppnå kraven och få examensbevis för att i annat fall vägrar rektorn ta in.