Lisa

    Hej, jag är en tjej på 17 år som snart gått ut 1:an på det naturvetenskapliga programmet. Jag tycker det är helt okej men svårt i kemi och fysik. Jag vill bli arkitekt men är inte säker på om jag kommer gå vidare till högskola. Jag har tänkt mycket på att byta till bygg och anläggning då det intresserar mig och jag tycker det är kul. I och med att jag inte är säker på om jag vill gå vidare med mina studier känns det inte värt att gå natur då det tar mycket av min fritid och jag kastar bort tiden som jag kan lägga på annat. Arkitektur intresserar mig som sagt och att få konstruera och bygga mina tankar verkar oerhört kul. Ville bara veta om det är möjligt för mig och vilka fördelar och nackdelar det finns om att byta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    du kan lägga in ansökan   - via gymnasieantagningen - nu, under Omval - till år 1 på BA-programmet, eller på annat program. Om du inte söker till år 1, är det inte alls säkert du kan byta; detta för att yrkeskurserna läses på BA och på andra yrkesprogram i full fart redan från början och nu har de, under första året, läst en tredje del av sina yrkeskurser.
    Det är extremt ovanligt att rektor tar in i år2 på ett yrkesprogram, om eleven ej läste år1 på samma yrkesprogram (chansen är mycket liten och om den finns, så är det i så fall på Lärlingsupplägget, där yrkeskurserna läses på arbetsplatsen).

    Att göra ansökan till år1finns finns det inga nackdelar i; för att du kan sedan tacka Nej till erbjuden utbildningsplats.
    Om du kommer in på BA och tackar ja, och hoppar av NA-programmet och börjar på bygg - då läser du sedan 3 år till, på byggprogrammet. din sammanlagda tid på gymnasiet blir då fyra år. Om du har tur kan du kanske få hjälp och anpassningar på skolan (men chansen är liten, som sagt) att klara av BA-programmet på 2 år /detta Även om du har rätt många kurser med godkända betyg, redan/.
    Om du tycker att det är för- eller en nackdel att läsa på gymnasiet i fyra år, i stället för tre - är upp till dig att bestämma.

    Ang. bli en Arkitekt
    Det finns olika arkitekt-yrken och det även finns inslag av arkitekt-arbetsuppgifter inom andra yrken, som t.ex Byggprojektor-cad-bim, Anläggningsprojektör-BIM och cad-konstruktor och till de yrken förbereder man som oftast genom studier på en yrkeshögskola (kvalificerade eftergymnasiala utbildningar - se hela utbudet på www.yhguiden.se);