Hanna
    Jag har i hela mitt liv velat bli frisör och går just nu första året på Katedralskolan i Lund, samhällsprogrammet. Jag har nu ändrat mig och vill gå frisör för att inte "slösa" tid på ett program jag inte är intresserad utan istället går endast för att det är brett. Finns det möjlighet att byta program när jag nu gått ett halvår? Måste jag i så fall läsa om kurserna som båda programmen läser såsom engelska 5 och svenska 1? Finns det någon chans att jag kan börja tillsammans med de andra frisörettorna till våren? Har jättemycket ångest över detta val, tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    jag tror du måste söka om till åk1, på nytt, och konkurrera med dina grundskolebetyg - och förhoppningsvis kommer du in på Hantverksprogrammet, inriktning Frisör. Att du söker till åk1 - på nytt - påverkar inte dina studier, som du bedriver nu - så jag tycker du ska fortsätta läsa på din nuvarande utbildning + söka om till åk1. Sedan, om du blir Antagen, kan du bestämma om du vill hopppa av din nuvarande utbildning och börja om på en ny utbildning.
    Att någon rektor på HV, frisör, skulle ta in en ny elev i slutet av november, tror inte jag på. Detta pga det skulle krävas väldigt mycket från lärarna att handleda och hjälpa eleven att läsa in alla de yrkeskurserna som eleven har missat; det är ju nu en sjätte del av utbildningen som de redan har avklarat. Tror, som sagt, inte någon rektor tar in.

    En liten-liten /väldigt liten/ - en på miljonen!!! chans kan finnas om det är Lärlingsutbildning och det finns lediga platser och rektor är mycket tillmötesgående och eleven är väldigt "självgående". Du får fråga på alla de skolor som har frisör-inrikning inom pendlingsavstånd från din bostad, men chansen är minimal att någon rektor kan ta in dig nu, i slutet av november. De festa skolorna sätter sista september som sista dag de tar in nya elever. Och det har nu gått 2 månader efter det--- tråkigt att behöva göra så, att ge dig ett negativt svar, men det är det som gäller, tyvärr.

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    bästa hälsningar

    ANNA