Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alexander!
    Det är inte omöjligt (dvs inte förbjudet) att byta till ett annat program utan att "förlora" ett år, men det är inte din rättighet utan ett antal "punkter" måste uppfyllas för att detta skulle bli möjligt:
    1. plats måste finnas på den utbildningen dit du vill byta
    2. rektor måste vara villigt att anpassa utbildning till dig (fatta beslut om individuellt anpassat program)
    3. vad det gäller att byta till ett yrkesprogram (där praktik ingår som obligatorisk med minst 15 veckor) så måste praktikkravet uppfyllas på ngt. sätt och om inte det går, så kanske det blir ett Nej - från rektor.

    Du skriver också att du vill byta till en skola i en annan kommun. Tänker på "det praktiska". Vi antar att du får ett Ja från rektor och byter - då måste du ta dig till/från skolan i 2 år eller bosätta dig på skolorten. Tänk på att det kan vara svårt att hitta bostad på vissa orter. Det inte säkert du kan få ekonomisk kompensation pga skola ligger långt från din nuvarande bostad.

    Undrar också varför du inte vill försöka byta nu på en gång, utan vill vänta ett år?

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack! :)
    • : Jag kan bo i staden eftersom min mamma bor där. Jag ville egentligen gå handel men valde samhälle i all hast.
    • : Men det är alltså, i mån om plats, kanske byta? Såklart är det nog smartast att byta snarast, när borde ja senast byta? Allt gott! :)
    • Milla : Ta reda om det finns plats och byt så fort du kan i så fall! Det finns inget sista datum för att byta utbildning. Lycka till!
    Läs alla kommentarer