Tilda

    Hej! Jag går just nu Sam Sam programmet i 1:an på mitt gymnasium men ångar att jag inte valde vård och omsorg istället. Jag gillar att jobba med människor och lära mig om kroppen men valde Sam när jag skulle välja program. Jag undrar om det går att byta från Sam Sam programmet till vård och omsorg och även skola i så fall utan att behöva börja om 1.an?

    • : Du blir tvungen att börja om från ettan; utbildningar på Sam Sam och på Vård och omsorg är för olika.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,
    jag håller med Jan; med det som han skriver i kommentaren... Tyvärr är Samhällsvetenskapsprogrammet och Vård- och omsorgsprogrammet för olika till sina innehåll och det är därför ej möjligt att hoppa in i åk1 så pass sent som i mars... eller hoppa in i åk2 när man läste åk1 på ett annat program. Jag beklagar detta, men det är inget som vi här på Fråga syv kan påverka.
    Du får givetvis vända dig till VO-programmen /det är rektorerna som bestämmer om de tar in en ny elev på annat sätt än genom konkurrens om plats i åk1/ men chansen att du får ett positivt svar på din fråga bedömer jag som obefintlig.
    Mitt råd är att du söker till åk1 till VO till hösten. Sedan kan du ändå ändra dig och stanna på ditt nuvarande program, om du bestämmer dig för det för att du har rätt att fullfölja den utbildning där du är antagen.
    Att du lägger in ansökan till VO till åk1 till hösten, påverkar inte dina nuvarande studier; gör ansökan men fortsätt läsa nu och gör ditt bästa.
    Sedan, när du får Antagningsbesked, kan du bestämma dig om du accepterar VO-plats eller om du stannar på din nuvarande utbildning.
    Vänligen

    ANNA