Hanna
    Hej! Jag har nu gått lite mer än en termin på teknikprogrammet, och jag har nog hela tiden lite känt att det inte blev helt rätt. Funderar nu på om det finns möjlighet att byta till natur efter ett år (på teknik) utan att behöva gå om 1:an. Har kollat lite på fysiken speciellt, då teknik läser fysik 1a och natur 1b1 och 1b2.. går det ihop då man fortsätter kurserna i tvån? Om det spelar ngn roll så är de olika programmen i olika kommuner.

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    det är nog biologi som kan bli ett problem, då man på Naturvetenskapsprogrammet läser biologi - vilket är obligatoriskt på NA.

    Men ännu större fråga är OM DET FINNS PLATS på utbildningen? för om det är fulla klasser, då kan inte rektor ta in en ny elev.

    Du måste fråga om det finns ledig plats. Om ledig plats finns, och rektor är beredd att ta in en ny elev, då går det att fixa.

    För övrigt, så är det inte så stor skillnad mellan Teknik och Naturvetenskapsprogrammet.

    Du kan själv jämföra programplanerna_ programplan för TE<<< och programplan för NA<<<

    Det som skiljer dem åt - är att man på teknik ej behöver läsa moderna språk, man läser mindre historia och man läser ej biologi.

    • : Tack för svar! Ska kolla om det finns plats! Finns det möjlighet att läsa biologi 1 på egen hand och sedan en prövning? Och isåfall, när behöver det vara gjort?
    • Anna : så länge du är inskriven på gymnasieskola, har du rätt att endast göra prövningar på den gymnasieskola som du är inskriven på och endast i kurser i vilka du fick F betyg eller de kurser som finns inskrivna i din Individuella studieplan men de som du ej fick möjlighet att läsa. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    man kan alltid bedriva självstudier i alla kurser och ämnen som man är intresserad av.

    Behöver du betyg i biologi-kurser? Man läser på NA biologi 1 och på inriktningen biologi även biologi 2. Men om rektor fattar beslut om Indivuduellt anpassat program, behöver du inte ha betyg i biologi i ditt examensbevis. Om du inte behöver godkända betyg i biologi för särskild behörighet till en eftergymn.utbildning - kan du i så fall slippa läsa biologi.

    Det är inte omöjligt att genom beslut om individuellt anpassat program få i princip identisk utbildning på Naturvet.programmet och på Teknikprogrammet. Vad är i så fall meningen i att byta program? Du kan genom valbara kurser på teknikprogrammet få exakt samma innehåll i din utbildning som du kan få på Naturvetenskapsprogrammet.

    Det är inte förbjudet att på Teknikprogrammet läsa moderna språk, biologi eller mer historia... och gör man det - så får man samma utbildning som på naturv.programmet.

    • : Tack för svar! Jag har kollat på möjligheterna som finns om jag stannar på teknik, men det är fler faktorer än bara kurserna som spelar in och därför funderar jag på att byta : )
    • Peter : Du har rätt att söka om till åk1 - och konkurrera med dina betyg från grundskolan om plats på ett nytt program och i så fall läsa om ... men du kan även bli "uppflyttad"... jag skriver nu ett nytt svar.
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna,

    jag råder dig lägga in ansökan via gymnasieantagningen till åk1 på naturvetenskapsprogrammet som "back-up" alternativet. Den ansöken påverkar på intet sätt dina möjligheter att byta in i åk2, eller att fortsätta läsa på din nuvarande utbildning.

    Om du får plats i åk1, kan du tacka Ja eller Nej till den platsen. Besked får du kring midsommar... Missa inte göra ansökan innan sista dagen i Omvalsperoiden.

    Om du bestämmer att stanna på din nuvarande utbildning - bra!

    Om du lyckas få plats och byta in i åk2 på Naturvet.programmet - jättebra!

    Men om du ej vill stanna på ditt program och ej, tyvärr, får byta in i åk2 - då kanske du blir glad att du får plats i åk1 på naturvetenskapsprogrammet. Det finns fördelar i att gå om ett år - du får repetera kurser och kan få djupare kunskaper och högre betyg. Det kan också eventuellt finnas möjlighet att bli "framflyttad"... om du ska kunna uppvisa godkända betyg från teknikprogrammet - och rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program. På så sätt är det inte uteslutet att du kan bli klar med gymnasiet till sommaren 2019.

    Mitt råd till dig är, alltså, att du ÄVEN lägger in ansökan till åk1 på Naturvet.programmet via gymnasieantagningen.

    Hälsningar

    Peter syv