Ibrahim

    Hej! Jag går mitt första år på Na-programmet och läser just nu tyska 1 som moderna språk. Dock så känner jag att det är lite "för enkelt", då jag har förkunskaper på tyska. Har inte gjort det på skolan utan på egen hand, då jag har ett stort intresse att lära mig nya språk. Samtidigt vill jag ha full meritpoäng när jag går ut gymnasiet och jag skulle helst vilja byta till Tyska 3 för att få det. Blir det vettigt om jag byter till Ty 3 i så fall? Eller så blir det för svårt? Är det ens möjligt("lagligt")att göra det? Tack för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ibrahim,
    det är inte förbjudet att läsa Tyska 3 om man inte har betyg i lägre kurser i tyska.
    Angående om det blir för svårt, beror det på dina kunskaper i tyska.
    Jag förstår att du vill få meritpoäng; dock är meritpoängen är inte ett mål i sig, utan Meritvärde /summan av jämförelsetalet och meritpoängen/.
    Exempel: om vi säger att du får alla C betyg i alla kurser på gymnasiet, men i tyska 1 får du A i betyg, och vi säger också, i vårt exempel, att du inte får några meritpoäng - då blir ditt meritvärde = jämförelsetal, som blir 15.2;
    men om du får E betyg i tyska 3 i stället - då blir ditt jämförelsetal 14.8. Dock får du 0.5 i merit - så meritvärde blir 15.3 /det är alltså endast + 0.1 höjning av meritvärdet... men om du skulle få F betyg i tyska 3, då får du inte meritpoäng och sänkting i jämförelsetalet blir rätt stor; vid alla övriga C betyg, får du jämförelsetal på 14.4.
    Det är alltså en risk att börja läsa en kurs där det inte är klart om du har tillräckliga förkunskaper eller inte.
    Fundera över följande: om du med lätthet kan få A betyg i Tyska 1 samtidigt som du fortsätter läsa mer tyska på egen hand och så har du tid och ork för övriga ämnen, i vilka du kan få högre betyg (pga du inte behöver lägga mycket tid på tyska 3 kursen).
    Givetvis kan du fråga på din skola om du kan byta till tyska 3; vad svaret blir - vet jag inte, det är upp till din skola att svara.
    Ang. om du har tillräckliga förkunskaper inför tyska 3, är mitt förslag att du pratar med din lärare i tyska och ber att få göra nivåbedömningstest (kanske självtest - exempelvis kan du göra ett gammalt slutprov i tyska 2 kursen och se själv hur lätt/svårt det blir för dig). I fall det blir "lekande lätt" för dig och prognosen är att du kan få A betyg i tyska 3, även utan att ha läst tyska 1 och 2, i så fall skulle jag rekommendera att göra allt du kan för att byta till tyska 3.

    Varför din skola kanske inte vill ge dig möjlighet att mitt i terminen byta kurs - är av flera anledningar: bl.a för att det blir inte roligt för någon om du får F betyg i tyska 3... dessutom kan läraren ha synpunkter om att ta in en ny elev mitt i november och hjälpa den eleven att läsa ikapp (även om du skulle ha kunskaper i självaste språket, behöver du introduceras i upplägget av kursen - allt det som språkgruppen fick veta i början av läsåret ang. när proven blir, vad som förväntas av eleverna mm. - allt detta måste läraren upprepa för en ny elev, vilket tar tid från övriga klassen... ). Med det sagt, så kan det inte uteslutas att du skulle kunna byta kurs; dock är jag inte säker på att du kommer att vinna på bytet. Du kan mycket väl vinna på att inte byta (se förklaring ovan).

    Länktips: gymnasieguiden.se/informeras/merit - OBS! det går att uppnå max i merit även utan betyg i moderna språk 3 och 4.
    Vänligen
    ANNA

    • : Tack för svaret!! Jag kommer ta det vidare med min tyska-läraren samt syv..
    • Anna : Oavsett vad du bestämmer dig för - lycka till!