Alice

    Hej SYV! Jag har kommit in i vård och omsorgsprogrammet, och undrar om det är möjligt att byta till sambeteende eller naturvetenskap senare? Jag hade originellt tänkt gå i sambeteende, men då jag ej vart behörig var jag tvungen att börja på ett yrkesprogram. Jag har inget problem med att gå i vård då jag är väldigt intresserad av människans kropp/psykiska och fysiska hälsa, osv. Min fråga är också, är programmen lika, och på vilket sätt? Läser man samma ämnen, och när finns det möjlighet att byta linje?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    det är mycket bra att du tror att du kan trivas med utbildningen på det programmet som du kom in på - Vård- och omsorgsprogrammet>>.
    Om en elev inte är behörig till ett visst program, kan inte hen bli antagen. Man måste bli behörig för att kunna bli antagen till gymnasiet.

    Då du inte är behörig till Samhällsvetenskapsprogrammet (i alla fall det är det du skriver i din fråga, om jag förstår dig rätt) - kan du inte bli antagen; du kan inte heller byta till det programmet /för att det är det facto samma sak som att bli ANTAGEN).

    Innehåll i alla gymnasieprogram kan jag hjälpa dig att hitta - och jämföra programmen med varandra. Men det kanske inte är så stor mening att planera att byta till ett program, till vilket du inte kan bli antagen.

    Programplan för VO hittar du här: www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf

    Har du fler frågor är du alltid välkommen att höra av dig igen.

    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    Hej igen,

    om du läser under längre tid än endast ett par veckor på ett yrkesprogram, blir det sedan för sent att byta till ett högskoleförberedande program. Därför att innehåll i utbildningarna är för olika och det blir för svårt att läsa ikapp; och även om du är beredd att "kämpa" så kommer inte rektor att ta in dig, tyvärr. Detta pga det skulle ta mycket av lärartid att ge handledning för att hjälpa eleven att läsa ikapp och det har inte skolorna råd med. De har inte de resurserna.

    Därför råder jag dig att antingen acceptera att du läser på VO

    eller

    att försöka nu byta från VO till IM, preparand>>> där du under ett helt år kommer att läsa i princip endast samhällskunskap på grundskolenivå med mål att bli behörig till Samhällsvetenskapsprogrammet och om du får godkänt betyg i Samhällskunskap /grundskolekurs/ - kommer du till hösten 2018 konkurrera med dina grundskolebetyg om en plats på Samhällsvetenskapsprogrammet. Ingen kan idag säga om du kommer att komma in på SA.

    Nu har du plats på VO. Det finns många fördelar i att läsa på ett yrkesprogram, bl a kan man ha ekonomiska fördelar - i fall man läser som Lärling>> eller får GLA >>>. Se gärna också info på www.framtid.se/yrke/svensk-gymnasielarling

    • : Tack så mycket för ditt svar,Finns det verkligen inget jag kan göra för att få in mig på samhällsprogrammet inr. beteende? :/ Jag saknar endast ett ämne i samhällskunskap och tänkte ifall det gick att fixa nu när jag börjar i vård för att jag ska kunna byta senare?
    • Anna : För att bli behörig till Samhällsvet.programmet behöver du skaffa dig godkänt betyg från vårterminen i åk9 - dvs Grundskolebetyg i Samhällskunskap. På gymnasiet kommer du inte att läsa grundskolekurser. Det är kanske i så fall bättre för dig att läsa Preparand inom IM, Introduktionsprogrammen och söka till åk1 till hösten 2018 i stället?
    • Anna : titta gärna på https://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen - 1 år på preparand och sedan 3 år /från hösten 2018/ på SA, om du kommer in på SA om ett år.