Moa

    Hej! Jag byte gymnasium för ungefär en månad sedan och går nu på Thorens business school på det naturvetenskapliga programmet. Jag är nöjd med programmet och tycker att skolan överlag är bra. Det ända är att jag inte hittat nån att vara med varken i min klass eller i nån annan. Eftersom jag kom in två månader efter de andra så förstår jag att man redan hunnit skapa lite nya kontakter, men det känns som om jag också skulle kunna gjort det. Problemet är att de två som jag lyckas vara med ibland känner varandra sen innan så, känner mig väldigt utanför. Alla andra känner personer i skolan som går i andra klasser men jag känner ingen. Det är ingen från min förra skola här så har verkligen inga kontakter. Så jag har pratat med en annan skola och de har en plats på deras naturvetenskapliga program så att jag kan byta igen om jag vill. Men jag är rädd att det ska bli samma där. Kommer då ha bytt gymnasium tre gånger och inte ens hunnit gå en termin. Mina föräldrar tycker att jag inte borde byta, men då jag är van att komma från en klass där alla kan vara med alla så det ganska jobbigt. Behöver verkligen hjälp. Ska jag byta igen och hoppas på det bästa eller härda ut och hoppas att situationen ändrar sig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Gymnasiestudier är tänkta även som förberedelse inför livet efter gymnasiet. När du kommer in på eftergymnasial utbildning eller får jobb, är det mycket möjligt att du inte känner ngn där och du kan, dessutom, finna dig även i en ny stad där du inte känner igen gatorna eller vad finns var och det kan dessutom vara även en ny för dig dialekt... det är lättare att lära sig klara sig i en okänd miljö när man är yngre. Tänk dig att du 20 år gammal och van att alltid ha kompisar omkring ska hamna i en ny miljö som är ny på flera sätt och där du, dessutom, förväntas prestera på topp! Jag tycker du kan se den nuvarande situation som en utmaning och försöka hitta lösningar utan att byta skola; t,ex prata med din klasslärare/mentor och föreslå ngn sort aktivitet som Tipspromenad eller ngt spel där klassen ska slumpmässigt delas ut i grupper och grupperna ska tillsammans lösa uppgifter; på så sätt får både du och de andra i din klass lära känna nya kompisar; det borde också finnas aktiviteter utanför skolan, t.ex i föreningar. Du kan också starta ngn sort insamling t.ex för ett barnhem i ett fattigt land; prata också med kurator på din skola. Du kan annars provgå på den nya skolan en eller ett par dagar innan du bestämmer dig. Man vet vad man har, men man vet inte vad man får!

    Studie- och yrkesvägledare