Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Cornelia!
    Har du frågat rektor på Ekonomiprogrammet om det finns ledig plats på EK?

    Om ledig plats finns, fattar rektor beslut om du får byta. Om rektor säger att du får byta och dina vårdnadshavare godkänner det, först då kan du byta. Även om rektor säger att du får byta, kan du ändra dig och stanna kvar på SA.

    SA och EK liknar varandra ganska mycket.
    Du kan även på SA få nästan exakt samma kurssammansättning som på EK.
    Precis som du själv skriver, är det "bara privatjuridik och företagsekonomi" som du inte läser.

    Du kanske vill byta program av en annan anledning än just de kurserna som läses på de två programmen.
    Om det finns särskilda skäl, kan du prata med kurator, som i vissa fall kan övertala rektor att låta dig byta mitt i läsåret.

    Annars så är det enklare att byta efter det att du får alla betyg i åk1.
    Då kan Rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program och ersätta de kurser du inte läste i "ettan" med de kurser som du läste - dvs ditt Examensbevis kan skilja sig från de övriga som läser Ekonomiprogrammet.

    Du undrar om det kanske är "jobbigt att ta igen" och det är svårt att veta på förhand - hur det blir just för dig. Dessutom är det inte bara du som påverkas - utan även lärare och elever i de kurserna i vilka du hoppar in. Läraren måste ge dig extra handledning och hjälp för att du skulle kunna läsa ikapp, vilket tar lärartid från de övriga eleverna. Just sådana saker gör att rektorer ofta säger Nej till att byta mitt i läsåret, även om det finns ledig plats på programmet.

    Hälsningar
    Mikael SYV