Amelie
    Hej!

    Jag går för tillfället första året på IB, men vill byta eftersom linjen är svår och det har inte gått bra. Eftersom IB inte finns i min hemkommun så går jag i en kommun 45 minuter ifrån. Jag vill gärna byta till ekonomi på gymnasiet jag går på nu. Är detta möjligt? Eller får man inte studera den linjen även om den finns i min hemort? Dessa två kommunerna har ett samverkansavtal, om det gör någon skillnad?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amelie!

    Att byta utbildning på gymnaisiet är inte en rättighet, tyvärr.

    Du kanske kan få byta nu, om du har tur.

    Det du absolut har rätt till - är att söka om till åk1 och gå om hela åk1 igen på ett nytt program på samma skola eller på ett nytt program på en annan skola.

    Fråga om du får byta nu - bäst är det att ställa frågan till rektor på den utbildningen dit du vill byta för att det är just rektor som vet om det finns plats och även om plats finns så kan rektor ändå säga Nej.

    Fråga om du får byta nu och annars så sök till åk1 till hösten 2016.

    Lycka till och vi håller tummarna för att det ska gå bra för dig!

    Julia Syv