Milla SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    om det kommer att stå "tomma" dvs lediga platser på utbildningar och du är behörig till de utbildningar - kan du säkert komma in. Om du inte är behörig, kan du inte bli antagen även om tom/ledig plats finns.

    Om det inte finns några tomma/lediga platser, så blir det mycket svårt.

    Prata med syv på din grundskola är mitt råd. Du kan också prova vända dig till personal på ditt antagningskansli. Be att få göra "sen ansökan" eller ändring av din ansökan, men helst så at du ej mister möjighet att få en gymnasieplats över huvudet taget.

    Det rekommenderas, egentligen, inte att ändra sin ansökan till gymnasiet efter sista dagen i Omvalsperioden. Detta för att man i så fall ställs sist i kön, efter alla de andra elever som sökte i tid. På så sätt kan man riskera att inte få någon gymnasieplats över huvudet taget. :(

    Om du inte vet hur du kan komma i kontakt med ditt antagningskansli - se på www.antagningskanslier.se - välj rätt län och kommun, så får du fram kontaktuppgifter. Lättaste är det att skicka epost; det kan vara svårt att komma fram på telefon pga ganska begränsade tel.tider och att det är många som ringer (det kan vara upptaget på tel. hela tiden).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp,

    Lycka till! Vi håller tummarna!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare