Ebba

    Hej! Just nu går jag på livsmedel kök o serverings linjen. Men trivdes ganska bra i början. Men känner att det inte är rätt linje för mig och ser ingen framtid inom det yrket. Själv vill jag gå naturbruk med inrikting lantbruk. Men är det försent och ändra nu? Går i första året på gymnasiet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    du har rätt att söka på nytt, till år1 till nästa läsår.
    Du konkurrerar då på nytt med dina grundskolebetyg om plats i år1 på gymnasiet.
    Det är vanligare än man tror, att eleverna ändrar sig och vill byta program. Nu, när det har gått ca 1,5 månad (nästan halva terminen), så är det troligtvis för sent att byta... det blir upp till rektorn på NB att besluta om, i fall det, över huvudet taget, finns någon ledig plats på NB-programmet på den skolan.
    Under resten av det här läsåret råder jag dig att göra ditt bästa i alla kurser du läser, även om du inte har planer på framtid inom detta yrket. Många kurser är desamma på alla gymnasieprogram. t.ex svenska1, engelska 5, religion 1 samt idrott och hälsa 1.
    Du går nu ett yrkesprogram och vill gå på ett annat yrkesprogram: man läser matematik 1a, historia 1a1 och samhällskunskap 1a1 på alla yrkesprogram; exakt samma kurser. ***** Om du kan få jobb och jobba fram till nästa höst, skulle det i så fall vara OK att byta från skola till att jobba (men det är svårt att få jobb när man är under 18 år och ej har lärt sig ngt. yrke än...).
    Så, mitt råd blir att du
    - söker till "rätt" utbildning till nästa höst;
    - gör ditt bästa nu, under resten av det här året (all kunskap är bra att ha + många av de betyg du får till sommaren kan du ha användning av även på andra program sen);
    - sök jobb eller praktikplats och i så fall kanske du kan byta från skola till en arbetsplats.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA