Lina
    Hej!
    Jag har precis börjat i en ganska stor gymnasieskola och har endast gått några dagar men jag vantrivs redan något ENORMT. Jag skulle vilja byta till mitt tredjehandsval istället men jag vet om att det inte finns några platser kvar på den linjen jag vill gå, jag har minst 20 merit över det lägsta intagningspoänget så vet att jag skulle kommit in annars. Så det jag undrar är om jag kommer hamna först i kön till reservplats för jag har högre merit än dem andra sökande eller om jag hamnar sist? Vad ska jag göra om det inte kommer in på den skolan? Vill verkligen inte gå kvar i min skola och mår väldigt dåligt över detta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Lina,
    jag vill råda dig gå prata med kurator. Det kan hjälpa: kanske kan du få hjälp med att börja trivas på din nuvarande skola; annars kan kurator förmedla kontakt till en skolpsykolog /det kan också skolsköterska göra, tror jag.../. Om du får utlåtande från en psykolog att du behöver läsa på en mindre skola - kan det hjälpa att byta till den skola du vill gå på eller till en annan mindre skola.
    Ang. reservkön - det brukar tyvärr vara så att de som sökte i tid, prioriteras, dvs man placeras enligt sina betygspoäng endast om man sökte i tid. "Sen ansökan" brukar innebära att man ställs i reserv bakom alla dem som sökte i tid.
    Jag önskar att jag kunde hjälpa mer, men kan inte komma på - hur i så fall...
    Vänligen
    ANNA