bianca

    hej. jag går sista terminen i tvåan och går natur, jag vill byta gymnasieskola helst nu men min syv och mina mentorer säger att de inte går pågrund av att den skolan kanske har läst kurserna i annan ordning. finns det inget jag kan göra för att kunna byta nu eller måste jag vänta till trean? kommer jag tappa massa poäng eller hur blir det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bianca,
    det är rektor på den "mottagande skolan" som får bestämma om hen tar in en elev mitt i terminen eller inte. Har den nya skolan plats, så kan det gå.
    Givetvis kan du också få svar på alla de skolor dit du vill byta att de just nu inte kan ta in en ny elev. Det är inte elevens Rättighet att byta akut mitt i terminen; men sedan beror det på vad som har hänt...
    Prata med kurator på din skola.
    Du kan också vända dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.
    Om ngt. allvarligt har hänt, kan utbildningsförvaltningen i din kommun fatta beslut att sätta dig som en "extra-elev" på en skola som egentligen ej har någon ledig plats.
    Det som syv på din skola och dina mentorer säger är också sant, därför att ofta är det svårt att byta mitt i terminen, speciellt på våren när tre fjärde delar av kurserna är avklarade.
    I vilken ordning kurserna läses på andra skolor kan vara olika.
    Är du mycket angelägen att byta snarast möjligt, kontakta alla de skolor som har samma program som du går nu. Du skriver "natur" - det kan vara Naturvetenskapsprogrammet eller Naturbruksprogrammet /båda kan förkortas till "natur"/. Men du vet ju vilket program du går - så kontakta de gymnasieskolorna som erbjuder samma program inom pendlingsavstånd från dig och Lycka till!

    ANNA
    P.S: ang. "tappa poäng"
    så beror det på...
    ...om du byter till en skola som har exakt samma kurser i åk 2 som du går nu, då fortsätter du läsa inom samma kurser men på en annan skola; då tappra du inga poäng.
    Men om du t.ex byter dig in i en skola där du inte kan fortsätta läsa alla de kurser som du läser nu - då kan det i så fall "fattas poäng" - men det kan du i så fall försöka ta igen på ngt. sätt. Om rektor tar in dig, bör rektor få ihop en plan som säger på vilket sätt du ska kunna ha en rimlig chans att uppnå kraven för examensbevis>>.