Marcus
    Hej! mitt förra inlägg handlade om samma sak som detta!
    Ja har pratat med syven på andra skolan via mail och hon sa att de fanns plats kvar på de andra programmet som ja kanske vill börja på. Men vet inte hur ja ska göra eftersom ja ligger efter i någon kurs för att jag har haft praktik ute. Hur ska ja ta mig till nu angående byte av skola när ja vet att de finns plats?

    Om ja ska byta ( inte säker än ) Så måste ja gå tillbaka till min nuvarande skola och lämna tillbaka arbetskläder och hämta ut massa papper? känns pinsamt att gå tillbaka när alla undrar varför man ska sluta o sånt. Har typ ångest och funderar mycket på detta! tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,

    jag ser att du är 19 år.

    Om du fyller 20 år under 2017 då kan du inte byta gymnasieskola. Du är för gammal för det, tyvärr. :(
    Du kan välja fortsätta på din nuvarande skola ELLER så kan du sluta på din nuvarande skola och söka sedan plats på komvux. Från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år "tillhör" du egentligen Komvux, Kommunal Vuxenutbildning. Men, om du nu är ANTAGEN på en gymnasieskola, har du rätt att fortsätta men endast på den utbildningen /program och skola/ där du redan är antagen.

    Och det spelar ingen som helst roll om en annan gymnasieskola har lediga platser. Enligt din ålder är du för gammal att kunna bli antagen till en ny utbildning på en gymnasieskola.

    Du får gärna prata med den "andra skolan"s personal ang. din ålder. Jag tror inte de kan anta dig om du fyller 20 år under år 2017.

    Vänligen

    ANNA

    • : Hej! nej det är inte så, är 16 och blir 17 i år. har bara skrivit det ( vet inte varför egentligen ) Har skrivit till syven på andra skolan och hon sa att de finns plats, går de bara att byta dit direkt?
    • Daniel : Om den nya skolan tar in dig nu direkt, då kan du byta. Det är dock mycket tveksamt att en ny skola tar in i mitten av maj. Det som är vanligt är att den nya skolan vill först se dina betyg som du får efter åk1.
    • : Ahh okej, men är det inte så att man bara kan börja om kurserna är lika?
    • Daniel : Som sagt, det är inte förbjudet att ta in en elev mitt i maj, men det är Extremt Ovanligt. Vi tror inte den nya skolan kommer att göra det. Men fråga gärna - och vi håller tummarna för dig! Lycka till!
    • : Tack så mycket! (:
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer