Anonym
    Hej! Jag har nu gått på NA i ca 7 veckor men jag har börjat fundera på att jag ska byta till IB istället eftersom jag vill studera utomlands efter gymnasiet. Men hur ska jag göra? Måste jag börja om 1:an eftersom det har redan gått några veckor. Skulle jag kunna byta ändå utan att behöva börja om eftersom dom läser ändå lika som på NA fast på Engelska.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    IB är ett Internationellt program och de lyder under sin igen IB-organisation, och varje IB-skoIa kan bestämma ganska mycket själva. de kan t.ex ta in eIever in i åk2 som inte gick IB första året. IB är egentligen ett 2-årigt program.

    Du måste ta kontakt med just den IB-skola där du vill läsa. Första frågan är om de har plats. Om de inte har plats just nu, kanske kan de ställa dig i någon sort "kö" och kontakta dig när en plats blir ledig. De kan också svara att du måste avsluta åk 1 på NA och få godkända betyg i vissa /eller i alla ämnen/. Och att du kan sen byta in i åk2, om de har plats då.

    Du kan, helt oberoende av dina försök att byta nu, söka till åk1 till IB till start hösten 2017. Om du kommer in och har med dig godkända betyg från NAprogrammet, är det inte omöjligt att IB-skola kan "uppflytta" dig till nästa årskurs (jag kan inte lova dig att det blir så, men liknande har hänt förr med andra elever).

    Vet du vilka gymnasieskolor som erbjuder IB? Om inte - kan du se dem här>>