sofia

    Hej, Just nu går jag i första året i gymnasium och Jag läser samhälle, jag inte alls vill läsa samhälle och min fråga är att om jag kan byta från samhälle till vuxenutbildning tandläkare program? hur mycket poäng behöver att komma in? kan jag komma in i tandläkare program genom vuxenutbildning eller inte?

    • Ludmila : Under vilket kalenderår fyller du 20 år?
    • : jag har redan fyllt 20 år i 31 januari.
    • Anna : I så fall kan du antas till vuxenutbildningen/Komvux från 1 juli 2020. Ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.
    • Anna : Du undrar också om man genom studier på komvux kan bli behörig till tandläkarprogrammet och svar är JA, det kan man bli.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    det är viktigt att veta när du fyller 20 år. Är du redan 20 år eller fyller 20 år under kalenderåret 2020?

    Allmänt gäller:

    för att komma in på Tandläkarprogrammet behöver du Examensbevis och godkända betyg i svenska 2,3; engelska 6; fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4.
    Det spelar ingen roll om ditt examensbevis är från gymnasiet eller från vuxenutbildningen/komvux.
    Du kan också läsa på t.ex vård- och omsorgsprogrammet, eller på naturvetenskapsprogrammet eller på ngt.annat program. Det går att genom kompletteringar ändå bli behörig till tandläkarprogrammet.
    Sedan delar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Och alla A-betyg i alla kurser i examensbeviset brukar inte räcka för att få plats på tandläkarprogrammet på ngt lärosäte i Sverige, utan det krävs också några meritpoäng/extrapoäng: detta för att antagningsgränser  brukar ligga på över 20.0 och med alla A-betygen uppnår man just 20.0.
    Meritpoängen kan du, som läser mot examensbevis, få för godkända betyg i moderna språk 3 och 4; i Engelska 7 och i "högre kurser" i matematik (eftersom det för tandläkarprogrammet krävs matte 4, får man meritpoäng från matte 5 och/eller matematik specialisering).

    Du har i din kommentar uppgett att du fyllt 20 år i år, och då kan du påbörja läsa på komvux från 1 juli i år, alltså från 1 juli 2020. Se när ansökningsperioden ligger i din kommun. Det är i den kommunen där du är folkbokförd som du söker till komvux. Bra om du kan lägga upp studieplan tillsammans med SYV på komvux.
    Det kan vara en bra idé att kombinera Vård-och omsorgskurserna med Naturvetenskapliga kurser in i examen från komvux. I så fall kan du bli utbildad undersköterska men samtidigt också ha behörighet till tandläkarprogrammet.
    Det mest fördelaktiga för dig skulle i så fall - enligt min åsikt - vara att läsa mot examen från Vård-och omsorgsprogrammet men som också inkluderar kurserna svenska 3 och engelska 6 samt matematik upp till matte4 och fysik 1a och 2, kemi 1 och 2 och biologi 1 och 2. Det borde inte vara omöjligt att sätta ihop en sådan studieplan.

    Du får gärna visa mitt svar till SYV på komvux.
    Jag skulle i så fall försöka utgå ifrån Programplan för VO men från början tänka inkludera naturvet.kurserna som krävs för tandläkarprogrammet.

    Mina råd till dig blir alltså följande:

    • Gör ditt bästa i alla kurser du läser.
    • Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    • Se på kommunens hemsida när ansökningsperiod till höstens starter blir på komvux; kanske kan du börja läsa tidigare än höstterminen börjar, om din kommun erbjuder sommarkurser på komvux som börjar under juli eller första veckan i augusti, t.ex.
    • Missa inte ansöka om kurserna till komvux (missa inte ansökningsperioden på komvux i din kommun). Vilka kurser du bör söka? Bäst är det att innan du söker enligt den studieplan som du kommer överens om med SYV på komvux, men annars kan du söka till kurspaketet "vård- och omsorg", till att börja med.