Elliot
    Hej,
    jag ska börja gymnasiet till hösten på det estetiska programmet. Jag har hittat en annan skola som också har estetisk som jag skulle vilja byta till, enligt gyantagningen har de 24 lediga platser. Hur ska jag göra? Och kan jag byta innan jag börjar till hösten?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elliot,

    Mitt råd är att du pratar med SYV på din skola och ber om hjälp att göra en sen ansökan eller en ändring i din gymnasieansökan.

    Om du av någon anledning inte kan vända dig till SYV på din nuvarande skola, vänd dig i så fall direkt till personal på gyantagningen.

    Lycka till!

    Peter syv

    • : Det står att en sen ansökan kan göras senat 10 Juni vilket är idag så hur ska jag göra efter det?
    • Anna : Vad jag kan se så står det på gyantagning´s blanketter att de vill att sen ansökan ska vara inkommen senast 9 juni, dvs igår. Men vi kan inte gå tillbaka i tiden... så det du kan göra är att fylla i blanketten och skicka in den så fort som möjligt och hoppas på det bästa. Mer kan du inte göra.
    • : Finns det något annat sätt att göra utifall de inte godkänner min ansökan eftersom den är sen?
    • Anna : Eller så behåller du de val som du har gjort i tid. På måndag kan du försöka nå SYV på din egen skola och även personal på gymnasieantagningen. Tanken är att man ska söka i tid. Eftersom gymnasial utbildning är frivillig, så behöver man inte gå på gymnasiet. Det är skillnad mot grundskola, som är en obligatorisk utbildning. Det svaret man kan få är att "nej... sökte du inte i tid... så är det ... typ - ditt eget fel". "Dead-lines" och Ansökningsperioder bör respekteras. Ex. när man söker till högskola eller vill ansöka om att få göra högskoleprovet - så tar man inte emot sena ansökningar över huvudet taget. Det är viktigt att tänka på att det finns SISTA ANSÖKNINGSDATUM och man ska försöka hålla sig till det. Annars så kanske man inte kan få söka det man vill söka... Sena ansökningar är också lågt prioriterade. Vi vill hjälpa dig men vi kan inte göra ngt. "över huvudet på" gymnasie-antagningskansliet. Fråga SYV gör inte ansökningar till gymnasiet. Det vi kan göra är att ringa eller maila till ditt antagningskansli - men där kommer de att fråga om ditt personnumer, det är första frågan man får i "de lägen". Det är därför bättre att du själv ringer eller mailar och uppger ditt personnumer och vad du vill söka. Förhoppningsvis kan du få personlig hjälp av en SYV på din skola. Lycka till! Vi håller tummarna!
    • : Okej tack. Men visst kan jag byta senare utifall det finns lediga platser? För det går väl att byta gymnasium om man hör med rektorn osv?
    • Anna : Jag undrar en sak. Du i din ? skriver att du ska börja på det estetiska programmet. Hur vet du det? Det är först när man får besked ANTAGEN från det slutgiltiga antagningen som man vet att man har studieplats. Än så länge så söker du plats. Vi hoppas givetvis att du får plats där du vill, men ännu vet ju ingen vilken plats du får på gymnasiet, eller? :)
    • : Jo jag vet såklart inte om jag kommer in, men jag menar "om" jag gör det :)
    • Anna : Om det finns någon speciell anledning - typ sjukdom, svåra omständigheter i familjen eller att du fick plötsligt flytta långt... eller ngt. annat /en omständighet som blev känd senare än sista dag i omvalsperioden/ kan Antagningskansliet eventuellt göra Undantag och säga att "sen ansökan" inte är sen. Men du måste i så fall kunna bevisa att ngt sådan "speciellt" har hänt.
    • : Hej. Ville bara återkomma med hur det gått om andra eventuellt kollar in denna tråd. Det gick jättenkelt att byta och kunde börja på den skola jag ville byta till redan på uppstartsdagen. Var inte alls så svårt jag trodde det skulle vara (:
    • Milla : Tack så mycket för att du hörde av dig!
    • Milla : Det var snällt att du tänkte på dem som läser denna tråd men även vi som svarar på frågorna är intresserade att få veta hur det sedan har gått...;)
    • Milla : Ha ett givande läsår och lycka till med allt önskar dig Fråga SYV !!!:)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är jättebra att ta hjälp av SYV på din nuvarande skola. Men du kan också gå in på www.gyantagningen.se/aktuellt/aktuellt/2017-05-16-sen-ansokan-efter-15-maj där det finns information för elever i Stockholms län.

    Om du söker i en annan del av Sverige, inte i Stockholms län - kan det finnas info på ditt eget kanslis hemsida - om hur man gör. Uppe i vilken del av landet du söker till gymnasiet och vi kan förhoppningsvis hjälpa dig lite mer!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    I en kommentar frågar du vad som finns att göra...

    Du kan kontakta den gymnasieskola dit du vill komma och fråga om de har några tips... jag kan inte lova att det hjälper men kanske har de några tips. Vi får hoppas på det!

    En annan sak du kan göra är att börja läsa på den skola där du blir Antagen men höra av dig till den skola dit du vill byta och be dem ha dig "i åtanke" - i fall de får möjlighet att ta in dig senare... Det är lättare att byta från samma program på en annan skola, än från ett annat program.

    Det finns inga garantier att ens få gymnasieplats över huvudet taget. Gymnasiet är frivilligt att läsa på. Vilket innebär också att man kan göra någonting annat - typ ... söka jobb. Tyvärr är det extremt svårt att få jobb direkt efter grundskolan. :(

    Man ska vara "rädd om sin gymnasieplats" för att det är inte en självklarhet att få en gymnasieplats. Är man antagen på gymnasiet, ska man vara glad att man fick plats. Sedan kan man få byta, om man har tur.