Gustav
    Hej!
    Jag går första året på gymnasiet och känner att skolan, klassen och inriktningen känns helt fel för mig. Jag har därför funderat på att söka till en annan skola nästa år då den skolan ej har lediga plaster i år. (Tänkte dock gå kvar på min nuvarande skola till sommaren). Det jag undrar är om jag söker till den nya skolan med mina betyg från årskurs 9 och inte kommer in, kan jag fortsätta gå år 2 på den skola jag fortfarande går på om det finns lediga platser i min klass?

    Mvh Gustav.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Gustav,

    jag tycker du gör rätt som går kvar på din nuvarande utbildning; gör det tills du får veta att du är ANTAGEN till en annan utbildning; om du kommer in på en ny utbildning, först då slutar du på din nuvarande utbildning;
    om du inte kommer in på en ny utbildning, så fortsätter du bara läse på din nuvarande utbildning; du behöver inte vara beroende om plats på din nuvarande utbildning kommer att finnas - för du har en plats och du har rätt att fullfölja utbilnding, till vilken du blev antagen /under förutsättningen att du inte skolkar för mycket och inte gör ngt. annat "dumt"... ;) /.
    Sök till en ny utbildning, läs på din nuvarande och gör ditt bästa i varje kurs du läser!

    Vi håller tummarna!

    Lycka till

    D.