Alvin
    Hej! Jag har gått ett tag på mitt nuvarande gymnasium i åk 1, jag har velat byta gymnasium och linje under en lång tid nu då jag inte trivs. Problemet är att de gymnasium som jag velat börja på, har inte kunnat erbjuda mig en plats. Hur ska jag gå till väga nu?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alvin,
    du har rätt att söka om - till åk1 till hösten 2019 och på nytt konkurrera om utbildningsplats på gymnasiet med dina grundskolebetyg.
    Du kan också fortsätta fråga på andra gymnasieskolor men en riktig chans finns, enligt min mening, Endast på Samma utbildning som du går nu... dvs att byta till ett annat Program är nu för sent; men till samma program kan rektor anta även mycket senare på läsåret - om någon ledig plats uppstår. Lediga platser kan uppstå om elever slutar, ex. om elevens familj flyttar till en annan stad...
    Men finns det ingen ledig plats så kan man inte byta... tyvärr.

    Liselotte

    tips! - fundera på om du på något sätt skulle förbättra din situation på din nuvarande skola, ex. Byta klass; försöka hitta några bra kompisar i sin nuvarande klass; prata med klasslärare/mentor och kurator om varför du inte trivs och vad du själv och skolan kan göra för att du skulle börja trivas.