Moa
    Hej!

    Just nu går jag första året på naturlinjen och trivs bra med själva linjen. Men trivs inte så bra i klassen, då jag började här två månader försent på grund av flytt.

    Jag känner verkligen ingen här och har nästan ingen att umgås med. Brukar få vara själv vid både lunch och raster vilket inte är så kul. Låste till och med in mig på toaletten en gång och gråt för att jag kände mig så utanför och ensam.

    Det finns dock två som jag kan hänga med lite då och då. Men de gick på samma högstadieskola och känner varandra från tidigare. Situationen som uppstår då är att jag känner mig ganska mycket utanför ibland.

    Jag älskade verkligen högstadiet och skolan överlag, men nu så känner jag att jag har tappat den känsla. Det är inte lika kul och jag blir inte lika motiverad på grund av detta. Studierna är jätte viktigt för mig så måste verkligen få bra betyg. Men vet inte om jag klara att vara ensam i tre år.

    Har tagit kontakt med en annan skola som har samma program, så ska dit och kolla. Men jag vet ju vad jag har men inte vad jag får. Vill man chansa att byta till en roligare skola med fler aktiviteter och kanske få några vänner eller ska man gå kvar och hoppas på att man kanske hittar en som man kan äta lunch med varje dag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    du får gärna gå och "skugga" dvs testa vara "elev för en dag" på en annan skola ... Prata också med kurator och med klassläraren din  - på din nuvarande skola.
    Det där med kompisar på skolan är inte riktigt SYV-ens "sak"/kompetens... Jag förstår att det är många ggr viktigt att ha kompisar... men Studie- och yrkesvägledning handlar inte direkt om att skaffa kompisar, utan om vilka kurser man måste ha betyg i för att bli behörig till högre studier. Din upplevelse av studiemiljö behöver givetvis respekteras, för att du har rätt att känna som du gör... men vi på Fråga SYV har tyvärr ingen möjlighet att veta om du kommer att trivas bättre på den andra skolan eller inte.
    Det är väldigt mycket som spelar roll för upplevelsen av trivseln eller dennes avsaknad...
    Har du pratat med kuratorn? Har du försökt att umgås med folk utanför skolan - kanske kan ni som gick i samma klass på grundskolan träffas ibland och göra saker tillsammans, även om ni nu går på olika skolor?  Du kan annars testa att engagera dig i någon förening; bli Volontär - det finns många samhällsnyttiga engagemang (även internationellt) som man kan bidra till.

    Om du bor i en stad där det finns en Räknestuga som drivs av Mattecentrum, kan du hjälpa till där och förhoppningsvis skaffa dig nya kompisar där; du kan också motivera några elever från din klass att även de blir volontärer i t.ex en Räknestuga eller i ngt annat samhällsnyttig projekt så kan ni på så sätt, förhoppningsvis, komma närmare varandra.

    Du kan också fundera på om du vill starta ngt nytt samhällsnyttigt projekt, så får folk ansluta sig till det. På så sätt gör ni samhällsnytta och skaffar en gemensam grund för att vara vänner på!

    Jag hoppas och tror att det löser sig på ett bra sätt och inom mycket snar framtid!

    Fråga SYV håller tummarna för dig!

    ANNA