Rama
    Jag går på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge och bor just nu i Sthlms län. Just nu letar min mamma lägenhet i Uppsala och så fort hon hittar något flyttar vi dit. Problemet för mig blir då att jag kommer att behöva byta gymnasieskola mitt under terminen (om mamma inte hittar något innan lovets slut) vilket blir väldigt svårt, jobbigt och komplicerat för mig. Därför undrar jag om det är möjligt för mig att få någon slags hjälp från något håll, att byta skola innan nästa termin börjar? Jag vill fortfarande gå kvar samma linje och inriktning. Jag ska även försöka hitta någon studentlägenhet så att jag redan bor där när det nya skolåret börjar. Anledningen till att jag inte tagit tag i detta tidigare är att vi inte hade bestämt denna flytt förrän för några veckor sen. Så, finns det något håll som hjälper en att byta skola fort? Undrar även om det finns något håll som hjälper en att hitta studentlägenhet akut?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Rama!

    Eftersom ansökningarna till gymnasiet redan är genomförda så behöver du göra en sen ansökan.
    Det innebär att du skickar in din ansökan nu och det medför att samtliga elever som är behöriga kommer in före dig, du kommer in i mån av plats.

    Det jag skulle rekomendera dig att göra är att kontakta gymnasieantagningen i Uppsala för att göra din sena ansökan så snart som möjligt. Här hittar du information till gymnasieantagningen i Uppsala, https://gymnasievalet.uppsala.se

    Du kan också ringa till skolor direkt som har det programmet som du önskar gå för att se om det finns lediga platser på skolan.
    På gymnasieguiden.se kan du söka på skolor och program i ett speciellt län: http://www.gymnasieguiden.se/

    Lycka till!

    Hälsningar
    Melina, SYV