Molly

    Jag ska börja trean på gymnasiet i Kalmar. Jag går barn och fritid inriktning socialt arbete. Jag mår skit och trivs inte alls i varken min skola, min klass eller i staden jag bor i. Jag vet att samma linje finns med min inriktning i Karlshamn och jag tänkte höra om det går att byta gymnasieskola i trean till en helt annan stad eller om de är helt omöjligt. Min skola börjar den 21 augusti. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Molly,
    det är inte förbjudet att byta gymnasieskola.
    Om det finns någon ledig plats på Vägga gymnasium som är den skola som i Karlshamn erbjuder BF, vet inte vi här på Fråga SYV; det måste du fråga på den aktuella skolan.
    Det är inte elevens rättighet att byta skola på de premisser som du beskriver i din fråga, men möjlighet kan finnas.
    Rektor på den nya skolan vill med störst sannolikhet se dina betyg från år1 och 2 på din "gamla" gymnasieskola samt närvarorapport; detta i fall de har någon ledig plats i år 3 på BF.

    Vänligen
    ANNA