Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A, svar på din fråga är i princip troligtvis Nej, men beror lite grand på från vilken och till vilken utbildning du vill byta.
    Kan vara lättare att byta till Samma utbildning på en Annan gymnasieskola. Här är man beroende av om plats finns på den nya skolan; och så vill oftast skolorna att man byter under sommarlovet, så att man börjar på en ny skola när läsåret börjar.

    Du skriver om att du vill även byta "inriktning": menar du att du vill på samma Program, men en annan inriktning? Vilket program handlar det om?
    Alltså: vilken utbildning (program och inriktning) går du nu? och vilken utbildning vill du gå i stället?

    Det är också bra om du uppger i vilken stad du vill läsa... i vissa städer finns det kanske endast en gymnasieskola som erbjuder just den utbildningen och då kan "valmöjligheterna" inte finnas, över huvudet taget (om det finns ett alternativ som erbjuds).
    Vänligen
    Julia syv

    • Anonym : Jag tänkte mig FT/Transport i Sundsvall från teknik/programmering. Jag har sökt upp och de enda ämnena som skiljer vilket jag inte har är naturvetenskap och religion. Det borde kunna gå och lägga till om jag börjar i tvåan väl?
    • Milla :

      FT/transport finns i Sundsvall endast på Sundsvalls-gymnasium - vänd dig gärna till rektorn på FT-programmet på den skolan. Det är bra att du jämförde kurser på de olika programmen, man det ser ut som att du glömde alla de Fordonskurserna som fordonselever läser i årskurs 1... Att byta som du önskar är inte elevens rättighet. Vi på Fråga SYV tror inte du får ett positivt svar från rektorn och det är hos rektorn det beslutet ligger. vi blir väldigt glada men också väldigt förvånade om du skulle få hoppa in i FT från Teknikprogrammet - in i årskurs2. Du får gärna återkomma och berätta hur det går med byte till ett nytt program. Lycka till!