Lea
    Hej! Jag har ångrat mitt gymnasieval redan nu innan jag har börjat. Jag sökte till en skola som jag tackade ja till men sedan ångrade mig. Jag vill nu istället byta till gymnasieskolan här i min hemkommun. Min fråga är då om jag kan ringa till studie och yrkesvägledaren på den skolan jag vill börja på istället och fråga om det finns plats för mig att börja där istället (alltså ifrån dag ett). Eller måste jag börja på den skolan jag tackat ja till och byta senare?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lea,

    antagning till gymnasiets åk1 - innan läsårets början är det ANTAGNINGSKANSLIERNA som sköter. Det är inte förbjudet att kontakta SYV på den skola dit man vill komma in på, och du kanske kan få veta av SYV-en om det är fullt eller inte... om inte hen fortfarande är på semester, och om hen redan själv fick uppgifter från Antagningskansliet hur det ligger till med antal antagna till åk1.

    Det är egentligen Antagningskansliet du bör kontakta. Just i ditt fall kanske också Utbildningsförvaltningen i din "hemkommun" - för att du, om jag förstår dig rätt, inte vill flytta, utan stanna hemma.

    www.antagningskanslier.se - är en hemsida där du kan hitta kontaktuppgifter till alla antagningskanslier i hela Sverige. Jag tror att ditt Antagningskansli är detta - se här>>> deras kontaktuppgifter - du kan maila redan nu och förhoppningsvis får du svar redan imorgon förmiddag.

    Allmänt gäller:
    man bör helst bestämma sig innan sista dag i Omvalsperioden; Ändrar man sig senare - är det inte säkert man kan ändra sitt val; det kan i värsta fall bli så att du får välja mellan att läsa där du är Antagen och att inte ha någon gymnasieplats; men vi får hoppas att det löser sig på ett bra sätt.

    Bästa hälsningar / Lycka till!

    Återkom gärna och berätta hur det går! Vi håller tummarna!

    ANNA