Noah

    Hej, Jag är en person som har kommit fel helt enkelt, trivs inte alls med mina kompisar eller mitt val av linje. Jag går El och energi programmet andra året och undrar ifall det skulle finnas något möjlighet för mig att byta till Naturbruksprogrammet till trean utan att gå om. Jag har inga problem att studera extra för läsa igen kurser eller liknande. Ifall det skulle finnas en chans att detta är möjligt, hur går jag tillväga? Tacksam för svar!

    Info:

    Min linje: El- och energi dator- och kommunikationsteknik

    Programfördjupning: Eventteknik

    Vill byta till: Naturbruksprogrammet Vatten & Miljö

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Noah,

    din bästa chans är att

    1. lägga in en ansökan till NB, åk1 - till flera olika gymnasieskolor; det är din rättighet; och den ansökan påverkar inte dina nuvarande studier på EE, fortsätt därför kämpa på med kurserna och få godkända betyg i så många kurser du kan;

    2. om du blir Antagen till åk1 på NB, prata med SYV och Rektor på NB om att försöka snabba på din utbildning pga du redan har ett antal godkända kurser från EE. Det är inte omöjligt att försöka bli klar på 2 år i stället för 3 år på Naturbruksprogrammet.

    Att någon rektor tar in i ett program som skiljer sig så pass mycket från ditt nuvarande program, kan inte jag föreställa mig. Detta i första hand pga rektor måste i så fall se till att du har möjlighet att uppnå Examensbevis från Naturbruksprogrammet. Se gärna i den generella programplanen för NB>>

    Jämför med programplanen för ditt nuvarande program, EE>>: och du kommer att se att det är ganska många kurser som är annorlunda. Att du är beredd att "ta i" och plugga mycket är bra. Dock är problemet att du kommer att behöva handledning av lärarna; att de sedan behöver förbereda prov speciellt för dig, separat från hela klassen för att kunna sätta betyg (och för det krävs ganska mycket lärartid; och tid är = pengar; rektor kan inte ta in elever som kommer att kosta mycket mer än statsbidraget skola får för varje elev; för då går skolan i konkurs; "ekonomin är många ggr överordnad" och skolorna har helt enkelt inte råd att ge så mycket hjälp som en elev Behöver för att läsa ikapp 3 årig utbildning på 1 år) + att du riskerar bli överansträngd och sjuk av stress (vilket är inte bra för någon, varken sig för dig, för skolan eller för samhället i övrigt).

    Det är inte förbjudet att fråga på alla de NB-skolorna >>>som du är intresserad av. Dock är vår erfarenhet att du kommer att få Nej som svar på din fråga om att byta så som du vill. I bästa fall kanske någon NB-skola kan ta in dig i åk1 nu, direkt innan läsåret är slut... i så fall i första hand in på Lärlingsutbidlning, är min gissning - men det är mycket tveksamt även det.

    Så, mina råd är att du gör ansökan till åk1 på NB; du fortsätter nu kämpa på under resten av läsåret; och om du blir Antagen till NB, kan du återkomma - så kan vi ge dig råd/tips/förslag och stöd framöver.

    Jag förstår att du inte trivs och vill byta. Jag vill därför även ge dig råd att söka till folkhögskolorna>>. Du är 18 år och är gammal nog för att läsa på en folkhögskola. Nu är det så nära slutet på läsåret, så att det är extremt tveksamt att någon folkhögskola tar in nu, på en gång - utan du måste också söka till hösten.
    Du kan söka till flera olika gymnasieskolor + till flera olika folkhögskolor samtidigt.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte