Mitra
    Hej!
    om man byter gymnasium efter åk1 och går om på ett annat program, då vet jag att man kanske har lite håltimmar och sånt första året eftersom man redan gjort några av kurserna. Men skulle man då kunna plugga typ högre matte eller nått med en annan klass under håltimmarna? (Asså typ, min klass pluggar matte 1b som jag redan gjort, kan jag plugga 2b istället med en annan klass typ)

    Och vad händer då med ens poäng? För när man läser om kommer man ju ha gjort fler kurser än man egentligen behövde för 2500p. (Alltså om man först läst typ teknik och sen byter till media, då har man gjort några "teknik" ämnen och alla mediaämnen)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Mitra!

    du har rätt i mycket av det du skriver i din fråga.
    Ja, om eleven går om ett år på gymnasiet på ett Nytt program, då kan det hända att hen kan läsa andra kurser på sina "håltimmar" - det beror på om schemat passar; dvs om t.ex en högre kurs i matte går samtidigt som du har en "håltimme". Om inte, kan man kanske komma överens om att du bedriver självstudier och gör slutprovet sen för att få betyg.
    En annan variant är att gå om, läsa om samma kurser och speciellt om man ej fick A-betyg. Då kan man skaffa sig bättre kunskaper och högre betyg. Har man flera betyg i samma (eller i en "motsvarande" kurs - här kan det finnas lite krångliga regler kring olika spår i matten...) - då är det det högre betyget som gäller.

    Det händer att eleverna har fler än 2500poäng när de närmar sig gymnasieexamen. De "överstigande" poängen blir då U-kurser, utökade.

    När man kommer in i åk1 på en ny skola, när man redan har några godkända betyg från åk1 från "en gammal skola" eller om det är byte inom samma skola, fast till ett annat program - då gör eleven och SYV upp planeringen: hur det ska se ut för elevens studier; vilka kurser eleven ska gå om; vilka kurser eleven ska i sin studieplan ha som "U-kurser", utökade osv. Det ser olika ut. Det finns inte någon möjlighet att på förhand säga "så är blir det" för att schemat och möjligheter på olika skolor ser olika ut.

    Bästa hälsningar

    ANNA