William
    Hej!
    Jag går Ekonomi programmet år 1 och vill byta till Hotel- och Turism på annan skola.

    Går det att byta från ekonomi till hotel- och turism eller blir det helt fel i kurserna?
    Jag har läst klart Företagsekonomi 1 vilket jag inte hittar spelar någon roll då man i 1an endast läser dom vanliga ämnena som svenska, matte, engelska osv..e

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej William,

    jag råder dig göra två saker samtidigt

    1. göra ansökan till Hotell-och-turism till åk1 till hösten

    och

    2. fråga rektor på HT programmet om de har plats och om hen kan i så fall ta in dig in i åk2 efter sommaren... du kan fråga om hen ta in dig nu, mitt i februari också - men det tror inte jag någon rektor gör.

    Om de har lediga platser på HT, kan rektor fatta beslut om individuellt anpassat program och du kan då få examensbevis från HT programmet som kommer att skilja sig från andras i klassen, men det gör ingenting - då det är ett giltigt examensbevis som inte är samre än andras examensbevis, bara annorlunda.

    Exakt hur varje skola lägger kurserna - fördelar de på årskurserna - kan variera, givetvis läser man matte 1 först och matte 2 sen... och engelska 5 först och eng 6 sen, men man kan pga lärarbrist och andra omständigheter vänta med vissa kurser till åk2 eller trycka ihop kurserna till kortare perioder /konsentrationsläsning/.

    Som sagt, att byta så som du vill är inte en Rättighet, men det kan gå. Med lite tur, så har de plats på HT - och rektor tar in dig utan att du behöver "förlora" ett år. Men det finns också fördelar i att läsa om - börja om från åk1 på nytt. Du blir ett år mognare och klokare än de flesta i din klass, vet bättre vad du vill. Om du läser några kurser på nytt och får högre betyg, är det de högre betygen som gäller och kommer in i ditt examensbevis.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA