Håkan
    Hej-,

    Min son går sitt första år på yrkesgymnasiet i Huddinge. Han vill byta program till något med idrottsinriktning. Har sett tidigare att det fanns gymnasier som hade barn och fritids-program med idrottsinriktning (allmän, ej hockey, fotboll etc), vet ni mer om det?
    Hur gör man för att byta? Går det att ta med betyg och läsa in kurser eller måste man börja om från år 1?

    Tacksam för svar
    Hälsningar
    Håkan

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Håkan,
    om du menar BF, inriktning "Fritid-och-hälsa" - så finns det, enligt våra uppgifter 11 gymnasieskolor i Stockholms län som i dagens läge erbjuder den utbildningen, var god se listan på gymnasieguiden.se/gymnasiumBF/fritid-hälsa.

    Angående byta mitt i läsåret: det är svårt; oftast går det att endast byta Skola, men ej utbildning, dvs att man byter (i mån av plats) till samma utbildning men på en annan skola (ex. om det är för långt att pendla - vid byte av bostad men ändå "i mån av plats", dvs det ej finns någon automatisk rätt att byta varken sig skola eller utbildning när man är gymnasieelev).

    Om din son läser idag ett annat program, alltså, inte BF-programmet, så har jag väldigt svårt att tro att rektor på BF-programmet skulle ta in honom mitt i läsåret; detta för att de övriga elever som började på BF i augusti, har under en hel termin läst program-specifika yrkeskurser (men din son läste annat och saknar de specifika kunskaper som övriga elever på BF har). När det är lärarbrist och andra problem, som skolorna tampas med, så har de tyvärr oftast ingen möjlighet att hjälpa eleven att läsa ikapp och därför tar inte rektorn in även de duktigaste eleverna, som i princip skulle klara av att läsa ikapp.

    Den krassa verkligheten är att när det finns väldigt mycket som skolorna måste göra, slår de ifrån sig allt som de inte måste göra (och ta emot elever från andra program mitt i läsåret måste inte göras, därför görs det i princip aldrig).
    Det är givetvis inte förbjudet att ställa frågan till de skolorna som erbjuder den utbildning som din son vill gå; min bedömning är dock, tyvärr, att det är mer eller mindre meningslöst att göra. Om jag har fel, blir jag väldigt glad. Men vår erfarenhet är att rektorerna slutar ta in elever från andra program redan efter en månad in på höstterminen i åk1, ibland ännu tidigare.

    Mitt råd blir därför att söka om till åk1. Och under resten av detta läsåret göra sitt bästa och försöka få så bra kunskaper och så höga betyg som det går. Kommer din son in på BF till hösten, tar han med sig sina betyg från sitt nuvarande program: om detta gör att hans utbildning på BF kan bli kortare, är mycket tveksamt (troligtvis läser han sedan 3 år på BF från hösten 2019), men att ha några extra godkända betyg är aldrig fel (man kan säkert använda dem på ngt. sätt även senare, efter gymnasiet). Satta betyg gäller tillsvidare och det kan gå bygga på dem senare, även många år senare.

    Hoppas någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Hör gärna av er och berätta hur det går!
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Tack snälla! Kom på en fråga till... Om min son söker nytt gymnasium till hösten, söker han då på sina betyg från åk 9?
    • Julia : Ja, han söker på sina betyg från åk9.