Oliver

    Hej! Jag gjorde ett felval av gymnasium. Jag trivs inte på denna skola, och jag har haft kontakt med flera skolor. Många ligger i Nacka, som är en väldigt folkberikad ort. På dom skolor som jag hört av mig till som tex Nacka gy, Sjölins gy eller YBC gymnasium så har dom alla sagt att intresset för deras skolor har varit extra stor detta år, och att dom inte kan göra något just nu. Men min fråga är om det skulle vara möjligt att byta skola, men inom samma linje när man inte gått klart 1an, om det inte skulle fungera går det då istället att byta vid 2an? (Jag har alltså gått i gymnasiet i ca 4 månader) Är det bättre att höra av sig till rektorer kring gymnasiebyte? Som sagt jag går ek, juridik och det är en linje som passar mig och det är vad jag strävar efter att hitta på dom skolor som jag anser passar mig bäst. Mvh, Oliver!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oliver!

    tråkigt att höra att du inte trivs på din skola.
    Jag skulle råda dig göra flera saker samtidigt:

    - sök till åk1 - dvs på nytt, till hösten 2019 (upprepa ansökningsprocess som du gjorde förra året);

    - att du söker till åk1 på nytt påverkar inte dina nuvarande studier, så försök få så bra kunskaper och så höga betyg som du kan ändå;

    - se de gymnasieskolornas hemsidor (dit du vill byta) om det står ngt. om "För frågor om byte av skola, kontakta... och så kontaktperson". Det  är OK att kontakta gymnasieskolorna; ofta är det rektor eller biträdande rektor som svarar på frågor om byte, men kan också vara SYV (rektor kan delegera ansvar till olika personer på skolan).
    - större chans är det att byta Efter avslutningen i åk1 och speciellt om du har god närvaro (rektor på den nya skolan brukar vilja se närvarorapport) och godkända betyg från åk1.

    Vänligen
    L.

    Liselotte