Henrik
    Hej!
    Jag står på reserv på mitt första val och jag har kommit in på mitt andra val. Då jag stå på andra plats i reserv så är det väldigt hög chans att jag kommer in på utbildningen under terminsstart, men för att vara säker så jag har ändå tänkt att gå till uppropet till mitt andra val. Jag undrar då hur det fungerar att byta högskola under terminsstart och om det är fortfarande möjligt att byta högskola fast att jag har varit på uppropet på en annan högskola.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,

    jag tycker du bör gå på uppropet på den utbildningen där du är Antagen.

    Om du sedan blir kallad från reserv till en annan utbildning, och i fall du inte kan läsa båda samtidigt - då byter du. Det är många som gör så.

    Då kan en annan person komma från reserv in till den utbildning som du nu är Antagen till och som du kommer att lämna, i fall du blir kallar från Reserv till en annan utbildning.

    Hur kan man läsa 2 utbildningar samtidigt? Jo, på högskolenivå i Sverige får man läsa max 45 högskolepoäng per termin, där är 150% av heltid. I fall en av utbildningarna är på heltid och en annan är på 50%, kan man läsa båda samtidigt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp! Jag hoppas du kommer in på den utbildning som du gärna vill komma in på!

    ANNA