Matilda
    Hej! Går tredje året på gymnasiet och valde i våras att ha entreprenörskap som tillval. Nu har det gått en termin och jag känner att jag verkligen valde fel. Det är inte alls min grej och det känns som att jag tappar bort mig själv och alla mål jag tidigare haft pga detta. Jag undrar om man kan byta det individuella valet efter en termin eller om det är för sent och jag måste gå klart hela kursen nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda!
    Jag förstår att du befinner dig i en svår situation. Det kan inte vara roligt att känna att man valde fel och att man tappaar bort sig själv och de mål som man tidigare haft pga detta.

    Tyvärr så kan inte vi på Fråga SYV svara på om du kan byta eller ej. Du måste prata med SYV på din skola. Gör det snarast.
    Jag kan förklara för dig vilka svårigheter är - att byta så här sent:
    1. plats måste finnas på någon annan kurs som du vill hoppa in på
    2. enligt reglerna så måste alla påbörjade kurser på gymnasiet betygsättas
    3. lärare och elever på den kursen dit du hoppar in - får också "lida" för att en ny elev tillkommer - läraren får arbeta med att ge dig handledning och hjälpa dig att komma ikapp och då blir det mindre tid för de övriga elever som läser kursen... det är den vanliga förklaringen till varför elever ej får byta kurser senare än under 2 första veckorna in på kursen.

    Du måste prata med SYV på din skola, som svarar om skola har någon sort "policy" och det kan bli ett Nej på din fråga. Men SYV kan också säga att du själv får prata med Rektor eller att SYV pratar med rektor och så kanske (förhoppningsvis) så finns det plats i någon kurs och rektor bestämmer att de resurser som krävs (i form av lärarens övertid, t.ex) får sättas in för att hjälpa dig att få godkända betyg i tillräcklig antal kurser.

    Du läser inte någon "utökad" kurs, dvs du läser exakt 2500 poäng?

    Jag vill också påtala fördelar med att stanna kvar och "genomlida" en kurs som du känner stora svårigheter i... det skulle ge dig erfarenhet av att övervinna hinder, att samla krafter och lägga upp en strategi för hur du kan uppnå ett godkänt betyg, trots att det är svårt.

    Du kommer i framtiden - under andra utbildningar och på arbetsplatser - garanterat träffa på svårigheter, när någonting är svårt men som måste göras. Nu har du möjlighet att träna på det och det är en viktig lärdom om att inte ge upp, utan att hitta vägar till målet.

    Jag skulle göra så här:
    1. prata med SYV så snart du kan
    2. om du får byta - då får du träna på att läsa ikapp (starta i underläge)
    3. om du inte får byta - då får du träna på att kämpa på när det känns motigt.

    Jag är medveten om att det känns svårt för dig och du helst vill höra ett löfte om att du ska slippa läsa en "jobbig kurs" och att allt ordnar sig fin-fint. Jag kan, tyvärr, inte lova det det. Jag hoppas du finner en bra lösning på den uppkomna situationen.

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    ANNA