Hej Cecilia,
    så tråkigt att du upplever dig orättvist behandlat!
    Dessvärre kan inte vi här på fråga SYV lova dig att du ska få byta en kurs mitt i läsåret. Att du är beredd att jobba ikapp är mycket bra! Vi kan också hoppas att din ansökan om att få byta kurs blir godkänd.
    Men det är inte bara din vilja att läsa ikapp som spelar roll; man måste titta på hur många elever som redan finns i bild-kursen; man måste höra vad läraren tycker (om hen känner att hen har möjlighet att ge dig handledning utan att det på ett negativ sätt påverkar de elever som började kursen från början). Sedan är det också "rättviseaspekt" - ungefär så här: de andra elever på din skola (om de får veta att du fick byta kurs mitt i läsåret) också kanske vill byta sina kurser av diverse olika anledningar: och det kan lätt bli totalkaos på skolan... om du får byta, varför inte får alla andra elever som också känner att de kanske har en anledning till varför de borde få byta?!

    Vi på Fråga SYV hoppas givetvis att det löser sig på ett bra sätt för dig! Men det är rektors beslut. SYV på din skola, men framför allt kanske KURATORN, kan prata med läraren och "rekommendera" att rektorn låter dig byta (detta om läraren i Bild-kursen godkänner det.. ).

    Bästa hälsningar och Lycka till!
    Hör gärna av dig och berätta hur det går! Vi håller tummarna!
    ANNA