isabella

    hej jag går andra året frisör och jag har valt fel, jag vill i framtiden jobba inom psykologi men har valt helt fel för det. Jag har valt till högskoleförberedande ämnen för att sedan kunna välja ny inriktning men jag undrar ifall det finns något man efter studenten kan plugga för att sedan kunna plugga till psykolog. Komvux eller något sådant?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Isabella,

    det kan gå att på yrkesprogram, och däribland på HV, bli behörig till psykologprogrammet; du behöver läsa svenska 2 och 3 och engelska 6 samt samhällskunskap 1a2 och matematik 2 och få godkända betyg i alla de kurserna + få ut examensbevis.
    du har rätt att läsa sv 2,3 och eng 6; det är kurser för Grundläggande behörighet;
    däremot har du inte automatisk rätt att läsa samhällskunskap 1a2 och matematik 2 (2a - läser man som valbar kurs på yrkesprogram).
    Prata med SYV på din skola om möjlighet att läsa samhällskunskap 1a2 och matte 2a.
    Om du inte kan läsa de kurserna på gymnasiet, kan du söka till komvux efter det att du är klar med gymnasiet.
    Samhällskunskap 1a2 läser man på komvux på heltid på 2,5 veckor och matte 2 - på fem veckor. Du kan, alltså, hinna komplettera med de två kurserna på 7,5 veckor (om du läser på heltid).
    Hälsningar
    Mikael