Simon
    Hej! Det är så att jag ska börjar årskurs 2 i programmet Naturvetenskapliga med inriktningen natur. Min fråga är då om jag kan byta från Naturvetenskap med inriktningen natur till Naturvetenskap med inriktningen samhälle. Därefter undrar jag om Natur Samhälle läser mindre kurser än Natur Natur. Då Natur Natur läser Biologi 2, kemi 2, fysik, 2 medan Natur Samhälle läser Geografi 1, Samhällskunskap 2, och därefter ett frivilligt val av ett Naturvetenskapligt ämne. Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    på olika program och inriktningar på gymnasiet läser man lika stor "volum" dvs lika många Undervisningstimmar, totalt. Det som skiljer är vilka ämnen och kurser man läser.
    Precis som du själv nämner i din fråga så läser elever på inriktningen Samhällsvetenskap på NA >> Geografi1, Samhällskunskap 2 och en valfri kurs i ett natur.vet.ämne (dock INTE FRIVILLIG utan just Val-fri... skillnaden är att om det är "frivilligt" då behöver man inte läsa om man inte vill... "Val-fri" betyder att en kurs måste man läsa men man kan välja bland några olika kurser exakt vilken kurs man ska läsa).
    Hälsningar
    Mikael SYV