Sofia
    Jag har fått grönt att jag får plats på min nya skola, och kommer alltså att byta. Har dock en fundering: Jag har läst sam med inriktning beteende, och den skola som jag kommer att byta till har endast sam inriktning sam. Hur svårt kommer det vara att haka på sam linjen? Jag har läst några kurser som jag inte hade "behövt" enligt sam-sam inriktningen, kommer jag kunna räkna dessa i min poäng, och därmed inte behöva läsa ALLA sam ämnen? Eller måste man behålla den typ av inriktning som man haft från början? Kan man liksom mixa kurser som man vill?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej och Grattis!

    Om en gymnasieskola tar in dig, åtar de också sig att se till att du har möjlighet att uppfylla kraven för gymnasieexamen.

    Det är stor skillnad om Rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program för din del eller inte.

    Om beslut om Individuellt anpassat program fattas (men det kan rektor göra bara innan utgången av åk2 och du läser åk2 nu och kommer börja på en ny skola i åk3, om jag förstår det rätt), då kan ditt examensbevis se ganska annorlunda ut mot vad resten av klassen kommer att ha.

    Om inte beslut om Individuellt anpasst program fattas, då bör du ha "rätt" programstruktur. Se i Programplanen för SA>>

    Du går från inriktning "beteendevetenskap" till inriktning "samhällsvetenskap". En kurs Samhällskunskap 2 - ingår i båda inriktningar. Andra 350 poäng är olika för de två inriktningar. Du bör (om inte du läser Individuellt anpassat program) ha ALLA KURSER inom EN AV INRIKTNINGAR- i ditt examensbevis. SYV på den nya skolan kommer i så fall att göra Studieplan för dig som gör att du har den möjligheten.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till på den nya skolan!

    ANNA