Dat
    Hej, jag går på första året i natur i mikael elias, jag hade ett tufft start eftersom jag hade nyligen bytt till natur från ekonomi för den breda behörigheten. Nu har det gått flera månader i natur , jag har kommit i kap med plugget i natur , utbildningen är bra fast det finns en sak. När jag lämnade Ekonomerna så tappade jag en bra klass, dom var en bra klass och jag hade väldigt många bra vänner, dom hade "bröder" kvalite´i den klassen. Men i min nuvarande klass så är det deppigt , visst jag kan hänga ut med personer, ha fast det det känns bara tomt, det känns att det ska inte vara såhär på tre år det känns fel, dom personerna har inga "bröder" kvalite och klassen är för högljud. Jag hade tänkt att byta klass till na15b från min na15a men jag är rädd att dom kommer att frysa ut mig, från båda klasserna. Vad ska jag göra ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Dat!
    Jättetråkigt att du upplever att du inte har kompisar i klassen!
    Bra att du kom ikapp med dina studier.

    Har du pratat med kurator på din skola? Har du bett din klasslärare/mentor om råd?
    Det är det du får börja med.
    Du ska uppsöka kurator och även sjuksköterska samt prata med din klasslärare/mentor. De känner till situationen på skolan och kan därför ge mycket bra råd.

    Kanske kan situationen lösas genom att några elever byter klass med varandra, det finns kanske flera elever som vill byta - och då blir du inte ensam i den situationen, när du byter klass.

    Annars så kan man också så detta som träning inför eventuella framtida arbetsplatser. Har man otur, hamnar man på en arbetsplats där man inte riktigt trivs med kollegorna men ofta måste man stå ut, för att man gillar arbetsuppgifterna eller bara för att man behöver inkomst och inte har råd att säga upp sig.

    Det är jättetråkigt att det kan bli så här och jag önskar att jag kunde lösa problemet åt dig!

    Gå prata med kurator, skolsköterska och din mentor - så snart du kan!
    Vi håller tummarna!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Tack så mycket för att du har tagit din egen tid att skriva detta !
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Och vi vill ge bra info, tips och råd men vi kan tyvärr inte fixa allt - tyvärr. :(
    • Anna : Vi ber dig att hålla oss uppdaterade om hur det går... vi håller tummarna! :)