Erik
    Jag undrar på vilket sätt man bäst går tillväga ifall man ska byta kurs utan att behöva gå om.
    I mitt fall går jag just nu Estetisk linje men vill byta till samhällskunskap på en annan skola.

    När Estetiska linjen inte läser samma sak som samhällsvetarlinjen så har jag fått veta genom min SYV på skolan att det är jobbigt att byta emellan dessa kurser.

    Finns det ett sätt att jag på min nuvarande skola, i min nuvarande kurs, kan läsa ihop det samhällslinjen har läst så jag efter en termin är i fas - isåfall hur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!

    Du har rätt att söka om - till åk1 till hösten 2016, vilket jag råder dig att göra (i alla fall som back-up). Att du söker om till åk1 till nästa år är ett "sidospår" (du kan göra det vid sidan om "annat").

    Och med "annat" menar jag att du kontaktar rektor på den skola (eller de skolorna) dit du vill byta och frågar om de har plats på Samhällsvetenskapsprogrammet. Har de plats och vill ta in dig, hjälper de dig att läsa ikapp. Om de inte har plats eller inte vill ta in dig (det är tyvärr inte en rättighet att byta utbildning på gymnasiet) - då kan du inte byta, tyvärr.

    Då är det bra att du har sökt till åk1 till hösten 2016, då kan du (om du kommer in på SA) läsa om hela gymnaiset (alla 3 år) på ett nytt program.

    Det är så det är: spelar ingen roll om du t.ex läser in alla kurser på egen hand, gör prövningar och skaffar dig betyg - rektor på SA kan ändå säga Nej, vi tar inte in nya elever mitt i läsåret eller efter åk1. Oftast är det pga det ej finns plats. Men även om plats finns, är inte skola skyldig att ta in en elev som ej kom in via Antagning (konkurrerar om gymnasieplats med sina grundskolebetyg).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till och vi på Fråga Syv lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA