Jakob
    Jag går sista året på gymnasiet, och eftersom jag går på ett yrkesförberedande program har jag läst ett par utökade kurser på distans som jag behöver för högskolan. Jag har gjort svenska 2 och 3 bland annat. Jag undrar om jag till exempel kan byta ut de kurserna möt svenska 1 som jag fick sämre i, alltså att de utökade räknas i snittet istället. Det är så jag har förstått det, om det är fel, vad menas annars med texten här. Du kan ersätta betyg i en kurs som ingår i din examen, om du har kompletterat med ett högre betyg i samma kurs. Från antagning.se

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jakob,
    läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Svenska 1 är en kurs som måste vara betygsatt med minst betyget E och måste finnas med i gymnaseiexamen från alla gymnasieprogram.
    "Du kan ersätta betyg i en kurs som ingår i din examen, om du har kompletterat med ett högre betyg i samma kurs." betyder att i fall du efter att ha fått ut gymnasieexamen har på komvux eller genom prövningar fått högre betyg i exakt samma kurser - räknas det högre betyget i Jämförelsetal. T.ex. om du får E i Svenska 1 in i din gymnasieexamen men sedan gör prövning eller läser Svenska 1 på komvux och får B, då lägger du till Studieintyg som bekräftar att du har B i Svenska 1 till Gymnasieexamen och skicka in båda dem utbildningsdokument - och då räknar Antagning.se B och inte E i Svenska 1.
    Ingenting kan ändras på själva dokumentet som heter GYMNASIEEXAMEN men genom att kunna uppvisa högre betyg i EXAKT SAMMA KURSER höjer man Jämförelsetal. Genom att lägga dokument som uppvisar godkänd betyg i kurser som ger meritpoäng, höjer man Meritvärde.
    Om du gör prövning i Svenska 1 och får högre betyg kan du ta in det högre betyget in i gymnasieexamen.
    Mvh
    Mikael SYV