Jacob
    Hej, Jag går just nu på teknik programmet och har länge velat byta till samhälls programmet, Men när jag ville byta innan jullovet så fick jag ingen hjälp av våran syv för att hon var borta. Undrar nu om det finns någon chans att jag kan hoppa in i 2an

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob,
    det är Rektor på det "mottagande programmet" som fattar beslut. För det första - måste ledig plats finnas på Samhällsprogrammet. Men även om ledig plats finns, kan rektor ändå säga Nej till byte, ex. pga ni på Teknikprogrammet läser för lite Historia. Ni läser en 50 poängskurs - historia 1a1 och de på samhällsvet.programmet läser en 100 poängskurs - historia 1b.
    För att komplettera upp till historia 1b behöver du läsa historia 1a2. Men det är inte säkert den kursen passar in i schemat - eller att den kurser ges över huvudet taget på den skolan dit du vill byta.

    Tips
    Sök både till åk1 på samhällsvet.programmet
    och sök samtidigt möjlighet att byta så som du vill.

    Om du kommer in i åk1 på samhällsvet.programmet och kan uppvisa många godkända betyg från åk1 på teknikprogrammet, är min förhoppning att du kan bli Framflyttad/Uppflyttad till årskurs 2.
    Du kan också alltid tacka Nej till den nya platsen på samhällsvet.programmet i åk1 och stanna på din nuvarande utbildning.

    Vänligen
    ANNA